Spectaculair hijswerk bij Witte Paarden
Nieuws
ProRail vervangt een brug over het spoor. Deze verkeersbrug ligt bij het Overijsselse buurtschap Witte Paarden. Bouwer Dura Vermeer is in onze opdracht volop bezig met de voorbereidingen. In de nacht van donderdag 11 op vrijdag 12 maart zijn de oude brugdelen uit het spoor gehesen. Een mooi spektakel in deze landelijke omgeving.
Indrukwekkend
Het was een indrukwekkend gezicht in de nacht. Een gigantische telekraan van Mammoet hees de drie delen van het brugdek en de tussensteunpunten van de brug van zijn plek en plaatste die in één beweging op de afgesloten bouwplaats voor een verdere gecontroleerde demontage.
Samenspel
In samenspel met deze werkzaamheden is de bovenleiding losgekoppeld van het oude brugdek en is deze op de nieuwe hoogte aan de nieuwe portalen bevestigd. Het uitvoeren van deze werkzaamheden in een tijdsbestek van vier uur en op een relatief kleine ruimte vraagt een zorgvuldige voorbereiding en afstemming, wat zich tijdens de succesvolle nacht heeft uitbetaald.
Duurzaam en toekomstbestendig
Bouwer Dura Vermeer maakte een mooi, duurzaam ontwerp voor de nieuwe brug. Die wordt opgebouwd uit een gewapende grondconstructie met betonnen wanden. Het brugdek maken we van hergebruikte stalen balken en het rijdek van composiet. De brug wordt hiermee circulair en toekomstbestendig gebouwd. De nieuwe brug kent geen beperking meer in doorrijhoogte of belasting.
Het was een veteraan van een brug die we nu laten gaan. Maar nieuwe techniek komt eraan.
Hogere ligging
In de oude situatie is de bovenleiding van de spoorbaan aan het brugdek bevestigd. Door nieuwe regelgeving moet de bovenleiding straks vrij onder het brugdek doorgaan. Hierdoor zal het nieuwe brugdek hoger komen te liggen. De kruisingen komen daardoor ook iets hoger te liggen.
Geen hinder voor treinverkeer
De bouw van de nieuwe spoorbrug heeft geen gevolgen voor het treinverkeer. Er is helaas wel wat hinder voor omwonenden. De aannemer werkt overdag, maar ook in verschillende nachten, over een breder gebied aan de bovenleiding om zo het project in korte tijd te kunnen afronden.
De route is dicht van medio februari tot eind juli. Tijdens deze periode zijn omleidingsroutes ingesteld. Als alles volgens plan verloopt kan de nieuwe brug open aan het eind van de zomer.
Lees verder bij
Meer nieuws
-
Begin groot werk aan eerste ondertunneling in Maarsbergen
31 oktober 2024
-
Sloop spoorbrug over Amsterdamse Oostertoegang
19 juli 2024
-
Bakken bouwen voor onderdoorgangen Nunspeet
19 juli 2024