Spoor 11 en 12 op Den Haag Centraal worden vervangen
Nieuws
Den Haag Centraal is het vierde grote station van Nederland, met tien sporen. Dat worden er straks twaalf. Die extra twee sporen zijn niet nieuw, maar zijn al een aantal jaren niet meer in gebruik. Daar komt nu verandering in. We gaan ervoor zorgen dat reizigers straks ook weer vanaf spoor 11 en 12 kunnen opstappen.
Niet meer in gebruik
De sporen 11 en 12 zijn van 2006 tot 2016 gebruikt voor Metrolijn E van RandstadRail. Toen het metrostation verhuisde naar niveau twee van Den Haag Centraal, kwamen de sporen 11 en 12 vrij. Met technische aanpassingen zouden die weer beschikbaar kunnen zijn voor treinverkeer. Dit was tot op heden echter niet nodig want Den Haag Centraal biedt voldoende capaciteit om de huidige dienstregeling soepel te laten verlopen.
We verwachten echter groei van het treinverkeer en passen daarom het gehele emplacement aan. Dit is het moment om de sporen 11 en 12 weer geschikt te maken voor treinverkeer. Vanaf begin november gaan we de oude sporen, dwarsliggers en ballaststenen vervangen.
Stofoverlast
Dit werk kan voor stofoverlast zorgen bij reizigers. Dat willen we zoveel mogelijk tegengaan door ballaststenen die we verplaatsen nat te maken met water. Bovendien plaatsen we een houten schutting in het station die de werkzaamheden afschermt. Ervaar je toch hinder van de werkzaamheden, neem dan gerust contact met ons op.
Tijdelijke opslag
Buiten het station gebruiken we een tijdelijke opslag van ballaststenen achter de hoge betonnen gevel van de metro (op RET-terrein ter hoogte van de Hendrick Hamelstraat). Deze opslag houden we klein door de ballast per trein zo snel mogelijk aan- en af te voeren. De opslag kan ook stoffig zijn. Om hinder voor omwonenden te beperken gaan we daarom ook hier de stenen nat houden met sproei-installaties. Deze opslag gebruiken we alleen tijdens deze werkzaamheden.
De nieuwe ballast die we gaan gebruiken is zogenoemde kwartsloze ballast: stenen die vrij zijn van het mineraal kwarts. Spoorwerkers lopen zo geen risico op ernstige gezondheidsproblemen bij langdurige en intensieve blootstelling aan stof van kwartshoudende ballaststenen.
Ombouw Den Haag Centraal
Het vernieuwen van de sporen 11 en 12 is onderdeel van Ombouw Emplacement Den Haag Centraal. ProRail werkt aan een andere inrichting van de spoorinfra zodat reizigers straks nog makkelijker de trein pakken en comfortabeler reizen. We werken aan een betrouwbaardere dienstregeling en willen meer treinverkeer mogelijk maken.
Meer nieuws
-
Kap- en snoeiwerk westzijde station Nijmegen
19 december 2024
-
Groot onderhoud station Hoorn
9 december 2024
-
Sinterklaascadeau op Amsterdam Centraal: nieuwe roltrappen UK Terminal
6 december 2024