Het spoor in topconditie houden

Nieuws

17 november 2020

Nederland heeft het drukst bereden spoornet van Europa. En dat wordt er niet minder op. Bij zulk intensief gebruik, kun je niet om goed onderhoud heen. Aan ProRail deze schone taak. “In Nederland beheren we ongeveer zevenduizend kilometer spoor en dat moet in topconditie zijn. Alleen dan kunnen we meer en snellere treinen laten rijden”, vertelt Rolf Schooleman. Als gebiedsmanager Dagelijkse Operatie bij ProRail is hij verantwoordelijk voor het onderhoud in Noord-Holland. Dat doet hij samen met zijn team en twee spooraannemers.

Gevarieerd gebied

“ProRail is opdrachtgever maar de aannemer bepaalt zelf wat en wanneer iets moet gebeuren”, legt Rolf uit. “We maken duidelijke afspraken met elkaar over financiën, de planning en aard van het werk en hebben dagelijks contact.” Het werkterrein van Rolf en zijn collega’s strekt zich uit van Den Helder tot Hoofddorp; een gevarieerd gebied met rustige en drukke stukken. Zonder Amsterdam maar mét Schiphol. 

Altijd wel ergens werk

De aannemers VolkerRail en Strukton Rail zijn altijd wel ergens aan het werk. Ze controleren de kwaliteit van het spoor en voeren onderhoud uit. Niet alleen aan spoorstaven, wissels en bovenleiding maar bijvoorbeeld ook aan seinen en andere technische installaties. Door goed onderhoud en inspectie komen grote verstoringen gelukkig niet zo vaak voor. Meettreinen en sensoren langs het spoor verzamelen steeds meer informatie, zoals de staat van de spoorstaven, maar ook de ligging van het spoor en de conditie van wissels.

  • Rolf Schooleman, gebiedsmanager dagelijkse operatie bij ProRail
    Rolf Schooleman, gebiedsmanager Dagelijkse Operatie bij ProRailRolf Schooleman, gebiedsmanager dagelijkse operatie bij ProRail
  • Perron op station Schiphol Airport
    Perron op station Schiphol Airport
  • Rolf Schooleman, gebiedsmanager dagelijkse operatie bij ProRail
    Rolf Schooleman, gebiedsmanager dagelijkse operatie bij ProRail
  • Het spoor rondom Schiphol
    Het spoor rondom Schiphol

Niet alles is te plannen

De aannemers plannen het meeste onderhoudswerk ruim van tevoren en bij voorkeur in de nacht om hinder voor reizigers te beperken, maar niet al het onderhoudswerk kun je plannen. Storingen gebeuren onverwacht en soms is een spoedreparatie nodig.

Rolf: “Bij spoedwerk nemen onze collega’s van het Asset Control Center de regie. Zij kiezen samen met ProRails Verkeersleiding, de aannemer en vervoerders het beste moment om het spoor in te gaan. Soms blijven treinen eerst rijden via een ander spoor en volgt daarna, op een rustiger moment, het herstelwerk. Dat is prettiger voor de vervoerder en reizigers. Zo houden we rekening met elkaar.”

Het steeds zoeken naar een balans tussen veiligheid, efficiency en goed buurmanschap.

Rolf Schooleman gebiedsmanager dagelijkse operatie bij ProRail

Meer ruimte door corona

Nu in de coronatijd lopen dingen soms ook anders dan gepland, maar wel in positieve zin. Bij de Schipholtunnel bijvoorbeeld, één van de drukste stukken spoor van ons land, konden we onderhoudswerk naar voren halen. Rolf vertelt: “Na een spoorstaafbreuk wilden we zeven kilometer spoor eerder laten vervangen. Dat stond voor de zomer op het programma, maar toen het treinverkeer in het voorjaar door corona flink afnam, was er letterlijk eerder ruimte voor.”

Woekerende wortels

Naast het werk aan het spoor, onderhouden de aannemers ook het groen naast het spoor. “Dat is net zo belangrijk”, vertelt Rolf. “Denk aan overhangende takken en het ‘lastige groen’ zoals de uitheemse Japanse Duizendknoop die flink kan woekeren en met zijn wortels door beton kan kruipen. We kappen en maaien niet in het broedseizoen en houden zoveel mogelijk rekening met de wensen van de omwonenden. In overleg met de aannemer zoeken we naar een aanpak waar ook de buurt tevreden mee is. Het steeds zoeken naar een balans tussen veiligheid, efficiency en goed buurmanschap.”

Het spoor moet in topconditie zijn. Alleen dan kunnen we meer en snellere treinen laten rijden.

Rolf Schooleman gebiedsmanager dagelijkse operatie bij ProRail

Geurpalen langs het spoor

Een andere uitdaging is dieren van het spoor zien te houden. In het duingebied bij Zandvoort lopen bijvoorbeeld veel herten. Rolf: “Met hekwerken en geurpalen hopen we ze uit de buurt van het spoor te houden. Dat lukt aardig, maar we blijven opletten.” Door al die verscheidenheid vindt Rolf zijn werk nooit saai. “Als gebiedsmanager ga ik over van alles”, zegt hij. “Het ene moment zoek ik een oplossing voor een dichtgeslibde sloot om daarna weer verder te werken aan een strategische visie om verstoringen te voorkomen. Allebei belangrijk voor een betrouwbaar en duurzaam spoor.”

Duurzame mobiliteit

Bij ProRail kijken we altijd vooruit. Om mensen, steden en bedrijven op een duurzame manier en innovatieve oplossingen met elkaar te blijven verbinden. Wil jij hieraan meewerken? Kijk eens op werkenbijprorail.nl. Rolf is deze week ook te volgen via het Instagramaccount van ProRail.

Duurzame mobiliteit

Bij ProRail kijken we altijd vooruit. Om mensen, steden en bedrijven op een duurzame manier en innovatieve oplossingen met elkaar te blijven verbinden. In de serie Duurzame mobiliteit vertellen onze collega's wat zij doen om dit mogelijk te maken.

Lees alle verhalen

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers