Spooraanpassingen voor meer treinen tussen Leiden en Utrecht
Nieuws
Van 22 oktober 01.00 uur tot 25 oktober 07.00 uur voeren we verschillende aanpassingen uit aan het spoor bij Bodegraven-Reeuwijk en Alphen aan den Rijn. Deze aanpassingen zijn nodig om vanaf 13 december in de brede spitsuren (6.00 - 10.00 uur en 15.00 tot 20.00 uur) elk kwartier een trein te laten rijden tussen Leiden en Utrecht. Tijdens de werkzaamheden rijden er geen treinen. De NS zet bussen in.
Veiligheid
Om de veiligheid op het spoor te garanderen passen we binnen de gemeente Bodegraven-Reeuwijk verschillende overwegen aan. We heffen een openbare onbewaakte overweg op bij de Vlietkade en sluiten vijf particuliere overwegen. Het sluiten van de openbare overweg Dubbele Wiericke en nog een aantal andere particuliere overwegen zijn in voorbereiding.
“Hiermee zetten we een flinke stap in de goede richting in de ambitie van ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om zo veel mogelijk onbeveiligde overwegen te sluiten”, zegt Helga Cuijpers, regiodirecteur bij ProRail. “Hoe meer treinen er rijden, hoe groter het risico op ongelukken. Daarom zetten wij veiligheid op het spoor voorop. Voor reizigers én inwoners.”
Aanpassingen
Bij de Vlietkade is een vlonder onder de spoorbrug over de Vliet aangelegd, waardoor het wandelpad in stand blijft. Voor het voetpad bij de Dubbele Wiericke bij Nieuwerbrug komt een alternatief wandelpad ten noorden van het spoor. Bij de overweg Korte Waarder-Molendijk bij Nieuwerbrug plaatsen we een hek tussen het fietspad en de rijbaan.
Bij de beveiligde spoorwegovergang op de Goudseweg in Bodegraven-Reeuwijk zorgen we ervoor dat de spoorbomen minder lang gesloten zijn om de doorstroming van het verkeer op de overweg te verbeteren. Ook vervangen we de overwegplaat en spoorstaven voor een zogeheten Strail plaat: een duurzaam overwegdek dat is bestand tegen langdurige en zware belasting.
Tegelijkertijd past de gemeente Bodegraven-Reeuwijk de verkeerssituatie rondom de spoorwegovergang bij de Goudseweg en andere overwegen aan. Om filevorming op de spoorwegovergang te voorkomen en om een veiligere verkeerssituatie voor fietsers te creëren.
Wij zetten veiligheid op het spoor voorop. Voor reizigers én inwoners.
In Alphen aan den Rijn
In Alphen aan den Rijn vervangen we een wissel, zodat treinen sneller het station kunnen in- en uitrijden. Daarnaast passen we de treinbeveiliging en stroomvoorziening aan en komen er raildempers op het spoor om het geluid van voorbijrijdende treinen te verminderen.
Toekomstplannen
Samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Zuid-Holland, Regio Holland Rijnland, NS, en alle gemeenten langs het traject Leiden – Utrecht onderzoeken we de mogelijkheden voor een nieuw station Hazerswoude-Rijndijk en de mogelijkheid om ook buiten de brede spits meer treinen te laten rijden.
Lees verder bij
Meer nieuws
-
Kap- en snoeiwerk westzijde station Nijmegen
19 december 2024
-
Groot onderhoud station Hoorn
9 december 2024
-
Sinterklaascadeau op Amsterdam Centraal: nieuwe roltrappen UK Terminal
6 december 2024