Spoorbrug Krommenie klaar voor de toekomst
Nieuws
De spoorbrug in Krommenie is afgelopen Paasweekend flink onder handen genomen. De brug is geschilderd en de remmingwerken zijn vervangen. Dit gebeurt eens in de zoveel jaar om het spoor en de brug veilig te houden. Bouwmanager Bastiaan Logtmeijer kijkt tevreden terug op het project. "Er waren een paar uitdagingen, maar dat hebben we gelukkig op kunnen lossen. De werkzaamheden zijn goed en vlot verlopen. We hebben een mooi staaltje werk afgeleverd."
Voorbereiding
Aan deze werkzaamheden ging een nauwkeurige voorbereiding en planning vooraf. Bastiaan: “Je gaat hinder veroorzaken voor de omwonenden, want er moet gesloopt en gebouwd worden. Ook de treinreizigers hebben er last van, want de treinen rijden niet op dit traject. Daarbij moesten we op deze locatie uiteraard ook rekening houden met het vaarverkeer. De spoorbrug kon namelijk maar op een paar momenten op de dag open en de schippers moeten natuurlijk tijdig weten wanneer dat dan is."
Via grote borden op de kades, informatiebrieven, nieuwsbrieven en folders is geprobeerd iedereen vroegtijdig te waarschuwen, om rekening met de stremming voor trein en schip te houden.
Eindresultaat
De spoorbrug staat er weer goed verzorgd bij. Straal- en schilderbedrijf WEST bv heeft de brug van top tot teen geschilderd in ‘NS-groen’. Bastiaan: “Dat is een kleur groen die in historie door NS is gebruikt voor spoorbruggen en andere objecten langs het spoor in Nederland. Het past heel mooi bij deze historische spoorbrug.”
Tegelijkertijd zijn de oude houten remmingwerken gesloopt en zijn nieuwe remmingwerken geplaatst. Deze remmingwerken zorgen ervoor dat schepen door de brug worden geleid. Hierdoor wordt de brug niet per ongeluk geraakt. Het zorgt daarmee voor veiligheid van brug en schip. De nieuwe remmingwerken met palen van bijna twintig meter lang en een gewicht van 8.000 kilo zijn van staal en composiet en kunnen jaren mee.
We hebben een mooi staaltje werk afgeleverd.
Afronding
De komende weken gaat aannemer De Boer & De Groot alles afmonteren en wordt ‘de deksel’ van de palen wit geschilderd, zoals we gewend zijn van remmingwerken. Bastiaan: “Met deze werkzaamheden geven we geen hinder aan omgeving en vaarverkeer. Er is weinig lawaai en we maken plaats als er een schip aankomt. Hierna zijn we echt klaar met deze brug.”
Lees ook
Meer nieuws
-
Werk aan spoorviaduct Rijswijkseweg in Den Haag
21 april 2023
-
150 jaar Amsterdamse stadshistorie komt letterlijk boven water
28 maart 2023
-
Terugblik eerste treinvrije periode Schiphol
28 november 2022