Spooronderdoorgang Maarsbergen bereikt realisatiefase

Nieuws

20 oktober 2022

Op donderdag 20 oktober zijn bestuurders van ProRail, de gemeente Utrechtse Heuvelrug en de provincie Utrecht een realisatieovereenkomst aangegaan voor de uitvoering van twee spooronderdoorgangen in Maarsbergen. “Een belangrijke stap naar een veiligere verkeerssituatie, een betere doorstroming en een verbeterde leefbaarheid in Maarsbergen,” aldus Harro Homan, regiodirecteur bij ProRail.

Lange aanloop

Het eerste idee voor een onderdoorgang onder het spoor in Maarsbergen stamt al uit 1999. In dat jaar spraken provincie Utrecht, gemeenten en het Rijk af dat bij Bunnik, Driebergen-Zeist en Maarsbergen de verkeersveiligheid, de doorstroming en de leefbaarheid verbeterd moesten worden. In Bunnik en Driebergen-Zeist zijn inmiddels nieuwe stations en onderdoorgangen gerealiseerd.

Nu de ondertekening van de Realisatieovereenkomst een feit is, kan ook in Maarsbergen gestart worden met de realisatie.

Ambitieus plan

In Maarsbergen zullen maar liefst twee onderdoorgangen gerealiseerd worden die het verkeer veilig onder het spoor door leiden. De N226 verplaatst zich naar het westen, waar het snelverkeer door een eigen spooronderdoorgang wordt geleid en aansluit op een nieuwe rotonde. Er komen drie nieuwe fietsbruggen voor doorgaand langzaam verkeer (fietsers en voetgangers). De huidige gelijkvloerse spoorwegovergang verdwijnt, en op die plek komt een onderdoorgang voor langzaam verkeer.

De ondertekening van de Realisatieovereenkomst is een feit
De ondertekening van de Realisatieovereenkomst is een feit

Veilig, leefbaar en groen

De spooronderdoorgangen zorgen straks voor een betere doorstroming van het verkeer, dat nu vaak al op de snelweg voor een gesloten overweg staat te wachten. Dankzij de twee onderdoorgangen is dat straks verleden tijd.

Omdat snel en langzaam verkeer straks ieder hun eigen onderdoorgang en route naar het dorp hebben, wordt de situatie ook een stuk veiliger. Ten slotte verbetert de leefbaarheid van het dorp. Er is in de nieuwe plannen veel aandacht voor het behoud van het groene karakter van het dorp. Ook rijdt er straks minder snelverkeer door de kern.   

Uitvoeringsfase

Alle partijen hebben nu hun handtekening gezet onder de zogenoemde ‘Westvariant met gesloten Tuindorpweg’. ProRail staat de komende jaren aan de lat voor de uitvoering ervan.

“We starten met het contracteren van de aannemer,” vertelt Harro Homan, regiodirecteur bij ProRail. “Daar hebben we ongeveer een half jaar voor nodig. De aannemer werkt het plan vervolgens uit en maakt ook een gedetailleerde planning. In de tweede helft van 2023 verwachten we te starten met een aantal voorbereidende werkzaamheden. Uiteraard zullen we bewoners hier tijdig over informeren. We verwachten beide onderdoorgangen uiterlijk in 2026 in gebruik te kunnen nemen.”

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers