Spooronderdoorgang Maarsbergen bereikt realisatiefase
Nieuws
Op donderdag 20 oktober zijn bestuurders van ProRail, de gemeente Utrechtse Heuvelrug en de provincie Utrecht een realisatieovereenkomst aangegaan voor de uitvoering van twee spooronderdoorgangen in Maarsbergen. “Een belangrijke stap naar een veiligere verkeerssituatie, een betere doorstroming en een verbeterde leefbaarheid in Maarsbergen,” aldus Harro Homan, regiodirecteur bij ProRail.
Lange aanloop
Het eerste idee voor een onderdoorgang onder het spoor in Maarsbergen stamt al uit 1999. In dat jaar spraken provincie Utrecht, gemeenten en het Rijk af dat bij Bunnik, Driebergen-Zeist en Maarsbergen de verkeersveiligheid, de doorstroming en de leefbaarheid verbeterd moesten worden. In Bunnik en Driebergen-Zeist zijn inmiddels nieuwe stations en onderdoorgangen gerealiseerd.
Nu de ondertekening van de Realisatieovereenkomst een feit is, kan ook in Maarsbergen gestart worden met de realisatie.
Ambitieus plan
In Maarsbergen zullen maar liefst twee onderdoorgangen gerealiseerd worden die het verkeer veilig onder het spoor door leiden. De N226 verplaatst zich naar het westen, waar het snelverkeer door een eigen spooronderdoorgang wordt geleid en aansluit op een nieuwe rotonde. Er komen drie nieuwe fietsbruggen voor doorgaand langzaam verkeer (fietsers en voetgangers). De huidige gelijkvloerse spoorwegovergang verdwijnt, en op die plek komt een onderdoorgang voor langzaam verkeer.
Veilig, leefbaar en groen
De spooronderdoorgangen zorgen straks voor een betere doorstroming van het verkeer, dat nu vaak al op de snelweg voor een gesloten overweg staat te wachten. Dankzij de twee onderdoorgangen is dat straks verleden tijd.
Omdat snel en langzaam verkeer straks ieder hun eigen onderdoorgang en route naar het dorp hebben, wordt de situatie ook een stuk veiliger. Ten slotte verbetert de leefbaarheid van het dorp. Er is in de nieuwe plannen veel aandacht voor het behoud van het groene karakter van het dorp. Ook rijdt er straks minder snelverkeer door de kern.
Uitvoeringsfase
Alle partijen hebben nu hun handtekening gezet onder de zogenoemde ‘Westvariant met gesloten Tuindorpweg’. ProRail staat de komende jaren aan de lat voor de uitvoering ervan.
“We starten met het contracteren van de aannemer,” vertelt Harro Homan, regiodirecteur bij ProRail. “Daar hebben we ongeveer een half jaar voor nodig. De aannemer werkt het plan vervolgens uit en maakt ook een gedetailleerde planning. In de tweede helft van 2023 verwachten we te starten met een aantal voorbereidende werkzaamheden. Uiteraard zullen we bewoners hier tijdig over informeren. We verwachten beide onderdoorgangen uiterlijk in 2026 in gebruik te kunnen nemen.”
Meer nieuws
-
Viaduct aan de Veestraat in Sittard vier dagen dicht
20 november 2024
-
Honderden Nunspeters komen kijken bij monsterklus
18 november 2024
-
Schuiven en rijden met tunnelbakken in Nunspeet
1 november 2024