Spoorpuzzel gelegd in en rond Arnhem

Nieuws

17 augustus 2021

In Arnhem werd in de week van 10 augustus een heuse puzzel gelegd. Diverse aannemers werkten op verschillende locaties tussen station Velperpoort en station Arnhem Centraal en in Rheden aan het spoor. Goede samenwerking zorgde voor een geslaagd eindresultaat van deze logistiek complexe opgave en op 16 augustus konden de treinen weer rijden. Een terugblik in foto’s.

Meer ruimte op Arnhem Centraal

Eind 2020 maakte aannemer BAM Infra een eerste begin met de aanpassing van de spoorlayout bij perron 1 op station Arnhem Centraal. Er zijn toen sporen vernieuwd en drie nieuwe wissels gebouwd. Dit voorjaar is perron 1 (spoor 3 en 4) verlengd en verbreed. Hierdoor moest ook het aanliggende spoor verschuiven.

De laatste fase volgde deze zomer. BAM Infra werkte op station Arnhem Centraal aan de spoorlayout en het perron van spoor 4. De bovenleiding is aangepast en er zijn nieuwe wissels en sporen gebouwd zodat langs perron 1 nu twee treinen tegelijk kunnen stoppen. Op hetzelfde moment had aannemer Dura Vermeer een complexe elektronicaklus te klaren met de volledige vernieuwing van de treinbesturing in een zogenaamde relaishuis.

Alle spooraanpassingen samen zorgen ervoor dat er meer ruimte is gekomen voor reizigers en treinen op perron 1. Dat maakt de treindienst op Arnhem Centraal en de verbinding van Arnhem met Nijmegen en Tiel betrouwbaarder en robuuster.

  • Bij spoor 4 wordt het nieuwe wissel in het spoor getakeld zodat straks twee treinen op spoor 4A en 4B kunnen stoppen.
  • In een beperkte werkruimte tussen bovenleidingsportalen worden vijf dwarsliggers tegelijk uit de spoorbaan getakeld.
  • In verband met de beperkte werkruimte en logistiek zijn geladen treinwagons met nieuw ballastgrind al klaar gezet op spoor 9.

Conditie op peil

Tussen station Arnhem Velperpoort en station Arnhem Centraal klaarde BAM Rail een andere klus. Over een traject van ruim 700 meter werd in vijf dagen het hele spoor vernieuwd. BAM Rail legde 1200 nieuwe dwarsliggers, verwijderde 2700 ton oud ballastgrind en bracht 2200 ton nieuwe ballast in de nieuwe spoorbaan terug. Een klus van deze omvang is eens in de tientallen jaren noodzakelijk om het spoor in goede conditie te houden voor een veilige en betrouwbare treinrit.

In een beperkte werkruimte vernieuwt de aannemer het gehele spoor. Oude en nieuwe spoormaterialen worden via het andere spoor af- en aangevoerd.

Logistiek hoogstandje

Het werkgebied bij station Velperpoort is moeilijk bereikbaar voor bouwverkeer. In deze stedelijke omgeving ligt het spoor op een spoordijk. Vrachtwagens kunnen er niet komen om materialen aan en af te voeren. Dit is nu allemaal per trein gebeurd. Doordat er op station Arnhem Centraal aan de beveiliging werd gewerkt konden we er alleen op gezette tijden langs. Dat moest in goed overleg met de andere werkplekken. Dan is het echt een logistiek hoogstandje om al het materieel op het juiste moment op de juiste plek te krijgen.

Verbeteren in Rheden

Aannemer VolkerRail begon ondertussen met werkzaamheden bij de overweg in de Groenestraat in Rheden. Hier is de beveiligingsinstallatie van de overweg aangepast en het stationsplein vernieuwd en vergroend. Ook is de inrichting van de Groenestraat en toeleidende wegen veranderd zoals de aansluiting naar het perron van station Rheden.

De nieuwe situatie zorgt voor meer veiligheid en betere doorstroming van het verkeer. Dit sluit aan op de gemeentelijke plannen om de Groenestraat en de ‘Poort naar de Posbank’ te verbeteren.

  • Werkzaamheden bij de overweg in de Groenestraat in Rheden.
  • Werkzaamheden bij de overweg in de Groenestraat in Rheden.
  • Werkzaamheden bij de overweg in de Groenestraat in Rheden.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers