Spoorse werk Botlekbrug gaat beginnen
Nieuws
Het spoorse werk op en rond de Botlekbrug gaat beginnen. ProRail is dezer dagen samen met aannemer A-Lanes A15 druk bezig met de aanleg van de opritten naar de brug. Bekijk de eerste foto's.
Puimsteen
De opritten mogen niet te veel druk geven op de onderliggende Botlekspoortunnel en de kabels en leidingen in de ondergrond. Om die reden is er veel rekenwerk vooraf gegaan aan de daadwerkelijke aanleg. Uiteindelijk is gekozen voor een constructie met het ultralichte Yalibims (vulkanisch puimsteen van het Griekse eiland Yali) als ondergrond.
Nauwkeurig werkje
Tussen de oprit en de brug komt aan de oostkant een 'kist', die extra stevigheid moet geven. Die kist (plaat met gevlochten staal) is nodig omdat er geen ruimte is voor een normale constructie, die breder is. Aan de andere kant is wel ruimte voor een normale opgang. Het goed bouwen van de opritten is een nauwkeurig werkje, omdat de rails tussen brug en landhoofden precies op elkaar moeten passen. En dat is milimeterwerk.
Het grote plaatje
In opdracht van Rijkswaterstaat en ProRail werkt A-Lanes A15 op de nieuwe Botlekbrug aan het spoor, de bovenleiding en aan een nieuwe fiets- en voetgangersverbinding. Als dat af is, installeren ze de veiligheidssystemen en kan het spoor worden aangesloten op het huidige spoorwegnet van de Havenspoorlijn. Verder worden de Venkelweg en Oude Maaspad opnieuw ingericht.
Meer nieuws
-
Groot onderhoud tussen Doetinchem en Winterswijk
29 oktober 2024
-
Nieuwe dwarsliggers en spoorstaven voor traject Breda-Tilburg
23 oktober 2024
-
Werkzaamheden tussen Almelo en Mariënberg: geen trein maar bus
22 oktober 2024