Spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf
Nieuws
Duurzame mobiliteit verbeteren op nationaal en internationaal niveau. Dat is niet alleen de ambitie van ProRail, maar ook die van de provincie Limburg. Om de provincie beter te verbinden met onze buurlanden is een spoorverdubbeling nodig tussen Heerlen en Landgraaf. Hierdoor is tussen 4 maart en 9 mei de grootste buitendienststelling van dit jaar.
Duurzaam alternatief
“Wij willen het spoor beter verbinden met Duitsland en België. Zo halen we steden als Aken en Luik dichterbij en bieden we een duurzaam alternatief voor de auto of korte vluchten”, zegt programmamanager Lennard van Damme van provincie Limburg.
De provincie richt zich niet op supersnelle verbindingen naar Europese hoofdsteden, maar juist op frequente verbindingen naar de nabij gelegen hogensnelheidsstations. “Stations als Düsseldorf, Aken, Luik en Antwerpen, daar willen we snel zijn. Dan zit je op de as van wat Europa zo sterk maakt en kun je tegemoet komen aan de wens om mobiliteit te verduurzamen.”
Alternatieven bieden
Van Damme: “Als je makkelijk naar een hogesnelheidsstation kunt reizen, kun je heel eenvoudig naar bestemmingen tot zo’n zes tot achthonderd kilometer per trein reizen op een comfortabele manier. Op het moment dat die verbindingen er niet zijn en er dus geen prettig alternatief is, kiezen mensen voor de auto of het vliegtuig. Wij willen die alternatieven juist kunnen bieden.”
ProRail deelt die ambitie met de provincie. Regiodirecteur Dimitri Kruik: “ProRail wil dat de trein voor meer mensen een goede optie wordt, om op die manier bij te dragen aan een duurzame samenleving. Dat begint met een goede infrastructuur, een aantrekkelijke dienstregeling en internationale samenwerkingen. Zo maken we duurzame mobiliteit per spoor mogelijk. De spoorverdubbeling tussen Landgraaf en Heerlen is een mooie stap in de goede richting.”
We halen steden als Aken en Luik dichterbij en bieden zo een duurzaam alternatief voor de auto of korte vluchten.
Omgeving
Voor de spoorverdubbeling moet veel werk worden verzet. De grootste werkzaamheden vinden plaats tijdens de negenweekse buitendienststelling. Zo’n lange periode vergt veel van de omgeving. De werkzaamheden gaan dwars door stedelijk gebied. Daarin moet je heel zorgvuldig zijn. De aannemer Swietelsky Rail Benelux BV doet dat op een mooie manier. Er is goed contact met de omgeving en alle partijen staan open voor de zorgen die er zijn. Zo wordt er zo min mogelijk in de nacht gewerkt en wordt er rondom transporten geluisterd naar de wensen van de omgeving.
Individuele wensen
Vanuit ProRail kijken we verder dan enkel het beperken van hinder. Er staat zoveel te gebeuren. Wat krijgen de mensen ervoor terug als alles af is en hoe gaat het eruit zien? Wij hebben gekeken naar individuele wensen. Buurtbewoners krijgen een ander uitzicht op het spoor. Daarin wil de ene buur soms iets anders dan de andere. De een heeft liever beplanting aan de spoorzijde en de ander liever houten stroken. Aan die individuele wensen kunnen en willen we graag gehoor geven. Zo leveren we straks een mooi en goed product waar de omgeving ook tevreden mee is.
Werkzaamheden
Van vrijdag 4 maart tot maandag 9 mei werkt aannemer Swietelsky Rail Benelux negen weken aan het spoor tussen Heerlen en Landgraaf. Er worden viaducten aangepast, spoor vernieuwd en nieuwe perrons gebouwd.
Duurzaam bouwen
Naast oog voor de omgeving is er ook oog voor duurzaamheid binnen de spoorverdubbeling. Ontwikkelingen om projecten door de duurzaamheidsbril te bekijken volgen elkaar in rap tempo op. Zo is bijvoorbeeld halte ‘Heerlen de Kissel’ niet meegenomen toen de contracten zijn opgesteld in 2019. Dat is een halte die slechts kort heeft gediend en nu wordt afgebroken. We kijken opnieuw of we materialen, zij het met enkele kleine aanpassingen, kunnen hergebruiken. Dat is gelukt en daarmee gaan we een nagenoeg nieuw perron bouwen in Landgraaf.
Naast hergebruik van materiaal van station ‘Heerlen de Kissel’ lagen er meer kansen. Spoorstaven ouder dan vijftien jaar mogen volgens de eisen niet worden hergebruikt. Door ook dit opnieuw bespreekbaar te maken is het gelukt om oudere spoorstaven toch te gaan hergebruiken. Daarnaast worden materialen die niet meer voor de spoorverdubbeling geschikt zijn beschikbaar gesteld aan de Zuid-Limburgse stoomtrein Maatschappij.
Samenwerking
Om de spoorverdubbeling tot een succes te maken is goede samenwerking belangrijk. Kruik: “De provincie is de opdrachtgever en zij pakken dit project geweldig op, evenals de gemeente Landgraaf en Heerlen. Iedereen is gedreven om van dit project een succes te maken. We zetten allemaal een stapje extra en helpen elkaar.”
De provincie Limburg beaamt dat. Van Damme: “Het is meer dan een zakelijk contract. De chemie in dit werk is heel goed. Dat maakt dat we als één persoon spreken richting de omgeving en om kunnen gaan met tegenslagen. Daarbij geeft deze samenwerking ons rust. We hebben heel veel vertrouwen in de samenwerking tussen alle partijen in dit project en dat zorgt dat er straks gezamenlijk iets heel moois opgeleverd wordt.”
Lees ook over
Meer nieuws
-
Kap- en snoeiwerk westzijde station Nijmegen
19 december 2024
-
Groot onderhoud station Hoorn
9 december 2024
-
Sinterklaascadeau op Amsterdam Centraal: nieuwe roltrappen UK Terminal
6 december 2024