Spoorwerk rond Schiphol op schema
Nieuws
Honderden mensen werken dit weekend aan grootscheepse spoorvernieuwing bij Hoofddorp, Schiphol en Amsterdam. Het werk ligt op schema, dus maandagochtend rijdt alles naar verwachting weer als een zonnetje. Met dank aan ieders inzet en aan de reizigers voor hun begrip!
Wat hebben we gedaan?
Tussen Amsterdam en Sloterdijk zijn zes wissels en 1300 meter spoor vernieuwd. Voor het transport van de wissels is zwaar materieel ingezet, zoals ballasttreinen om het spoorgrind aan te voeren en de Kirowkraan, de grootste spoorkraan in Nederland.
In totaal zijn hier zo'n vfijhonderd personen mee bezig geweest. Op station Amsterdam Sloterdijk is de perronhoogte aangepast, zodat alle reizigers gelijkvloers kunnen in- en uitstappen.
Stroomvoorziening Schiphol Airport
Op station Schiphol is zaterdag de installatie voor de stroomvoorziening vernieuwd. Op zondag reden er weer treinen tussen Schiphol Airport en Utrecht. Bij Hoofddorp zijn vanaf vrijdag enkele 'overloopwissels' geplaatst, waarmee tussen twee parallelle sporen van spoor kan worden gewisseld. Er ontstaat zo meer ruimte op het spoor om treinen bij te sturen.
Werkzaamheden zijn slim gecombineerd
Het spoor rond Hoofddorp, Schiphol en Amsterdam wordt zeer intensief gebruikt. Het moet dus goed onderhouden worden. En op zijn tijd moet je het vernieuwen. Door grote onderhouds- en verniewingswerkzaamheden slim te combineren wordt de hinder voor reizigers zoveel mogelijk beperkt.
Logistieke opgave
De impact van het spoorwerk op het treinverkeer was groot, omdat ProRail met aannemers Strukton Rail en VolkerRail op heel veel locaties tegelijk aan het werk was. NS heeft honderden snelbussen ingezet en tal van reizigers geholpen met hun bagage.
Meer nieuws
-
64 dagen werkzaamheden op station Groningen
20 februari 2025
-
Bussen tussen Assen en Hoogeveen in voorjaarsvakantie
11 februari 2025
-
Werkzaamheden tussen Hoogezand-Sappemeer en Zuidbroek
11 februari 2025