Grote spoorwerkzaamheden in Vught en Den Bosch
Nieuws
ProRail werkt van 18 juni tot 24 juni 2024 dag en nacht aan het spoor tussen Vught en Den Bosch. Deze werkzaamheden zijn nodig voor de aanleg van het tijdelijk spoor in Vught. Om zoveel mogelijk werkzaamheden te combineren, werken we gelijktijdig aan het spoor tussen Vught-Boxtel en tussen Vught-Tilburg. In deze periode rijden er geen treinen en zet de vervoerder bussen in.
Jarenlange voorbereiding
Na jarenlange voorbereiding starten wij aan de bouw van het tijdelijke spoor in Vught. Het realiseren van een tijdelijk spoor is noodzakelijk om treinen te kunnen laten rijden tijdens de werkzaamheden. Er komt een vierde spoor tussen Den Bosch en Vught, met een verdiepte ligging van het spoor bij Vught. Dit project is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS).
Lees meer over dit programma Lees meer over dit programma
Het echte werk gaat beginnen
Tot nu toe troffen we vooral voorbereidende maatregelen, zoals het inrichten van de bouwterreinen. Maar nu gaat het échte werk beginnen. Inmiddels ligt op bouwhub Postweg een enorme hoeveelheid zand. In zes dagen rijden we dit zand overdag met twee zandtreinen van de Postweg naar Bestevaer (bij Ouwerkerk).
Ook verwijderen we in deze periode het derde spoor tussen de Postweg en de Aert Heymlaan, en maken de werkweg bij de Loonsebaan. We verwijderen drie wissels, zodat de sporen naar Tilburg aan de twee blijvende sporen richting Boxtel vastgemaakt kunnen worden. Ook sluiten we de volledige toegang van het station in Vught af bij de Van Miertstraat. Dit doen we in verband met het tijdelijk spoor dat we hier gaan bouwen. Het station Vught is tot eind oktober 2025 alleen toegankelijk vanaf de Stationsstraat.
We doen nog meer
Naast de werkzaamheden voor het tijdelijke spoor, doen we nog meer. Zo maken we een ontsporingsconstructie op de spoorbrug over het Drongelens kanaal om de veiligheid te verbeteren. En ter hoogte van Vughterpoort vernieuwen we het bestaande spoor volledig.
Tegelijkertijd werken we aan het spoor tussen Vught en Tilburg en tussen Vught en Boxtel. We vervangen dwarsliggers, spoorstaven, bevestigingsmiddelen en ballast. Ook brengen we op meerdere plekken raildempers aan. Dit om geluid en trillingen te dempen. Tijdens deze werkzaamheden zijn diverse overwegen in Berkel Enschot, Helvoirt, Vught, Esch en Boxtel tijdelijk gesloten.
Elektrisch materieel aan het werk
We zetten deze zes dagen drie elektrische kranen op het spoor in. Deze kranen maken minder lawaai. Ze worden opgeladen bij het onderstation aan de Rembrandtlaan, en bij een extra laadbatterij achter het informatiecentrum bij de Esschestraat (voormalige Gouden Zonne).
De werkzaamheden vinden plaats van 18 tot 24 juni. In deze periode worden bussen ingezet tussen Den Bosch en Tilburg en tussen Den Bosch en Boxtel. Reizigers moeten rekening houden met extra reistijd. We adviseren hen om de aangepaste dienstregeling voor vertrek goed te controleren.
Verdiepte ligging
Tussen Meteren en Boxtel gaan meer reizigers- en goederentreinen rijden. Daarom bouwen wij een vierde spoor tussen ’s-Hertogenbosch en Vught, met een vrije kruising bij Vught. Dit project maakt onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS).
We werken in 2024 vaker en langer aan het spoor dan ooit. Dit brengt steeds meer uitdagingen met zich mee.
Lees hoe wij hiermee omgaan Lees hoe wij hiermee omgaan
Meer nieuws
-
Kap- en snoeiwerk westzijde station Nijmegen
19 december 2024
-
Groot onderhoud station Hoorn
9 december 2024
-
Sinterklaascadeau op Amsterdam Centraal: nieuwe roltrappen UK Terminal
6 december 2024