Sporen in dive-under bij Herfte
Nieuws
De dive-under bij Herfte krijgt steeds meer vorm. Die zorgt er straks voor dat treinen elkaar vrij kunnen kruisen. ProRail zit in de laatste vijf maanden voordat de spoorverdubbeling tussen Zwolle en Herfte en de dive-under in gebruik worden genomen. Vijf maanden waarin nog een hoop werk wordt verzet.
Van twee naar vier sporen
Tussen station Zwolle en Herfte verdubbelen we de sporen van twee naar vier. Bij Herfte splitsen de sporen richting Emmen en Meppel. De spoorverdubbeling is nodig om het groeiende treinverkeer rond Zwolle op te vangen. Treinen rijden ondertussen over de twee nieuwe sporen, zodat we de oorspronkelijke sporen kunnen aanpakken.
Bij de spoorsplitsing bouwen we een zogenoemde dive-under. Bij een dive-under gaat het ene spoor onder het andere door, zodat treinen elkaar vrij kunnen kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen straks elk een 'eigen' spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten.
Sporen in dive-under
De bak van de dive-under is klaar en de eerste sporen liggen er in en op. De komende maanden werken we onder andere aan de bovenleiding. De nieuwe sporen over de dive-under worden in juli aangesloten op de bestaande sporen richting Meppel.
Tijdelijke overweg Herfterlaan
De overweg Herfterlaan/Selhorstpad verdwijnt. Daarvoor in de plaats komt een weg over de nieuwe dive-under. Deze nieuwe weg kun je pas gebruiken als de werkzaamheden klaar zijn.
Tijdens de werkzaamheden in juli kan bestemmingsverkeer voor de Herfterlaan gebruikmaken van een tijdelijke overweg. Deze tijdelijke overweg bereiden we nu voor.
Spoorbruggen
De oude, lawaaiige, stalen spoorbruggen over de Nieuwe en Zalnese Wetering vervangen we door nieuwe betonnen bruggen. Afgelopen maand hesen we de liggers op hun plek voor de brug over de Nieuwe Wetering.
Werk in meivakantie
Het treinverkeer bij Zwolle is van 28 april tot 4 mei gestremd. Deze dagen staan uiteenlopende werkzaamheden op het programma voor de spoorverdubbeling en dive-under. Van bovenleiding tot kabelwerk in de grond en van spoorwerk tot seinen. Ook op het station gaan we aan de slag met kabels, wisselverwarming, bovenleiding en perrons. Daarnaast vernieuwen we sporen aan de westkant van het station.
Eind juli nemen we alle vier sporen tussen Zwolle en Herfte en de dive-under in gebruik. Om dit voor elkaar te krijgen, is het treinverkeer bij Zwolle een groot deel van juli (gedeeltelijk) gestremd. Meer informatie hierover volgt nog.
Kijk ook eens bij
Meer nieuws
-
Begin groot werk aan eerste ondertunneling in Maarsbergen
31 oktober 2024
-
Sloop spoorbrug over Amsterdamse Oostertoegang
19 juli 2024
-
Bakken bouwen voor onderdoorgangen Nunspeet
19 juli 2024