Station Dordrecht Zuid krijgt hoognodige opknapbeurt
Nieuws
ProRail werkt samen met aannemer Hegeman en de gemeente Dordrecht aan de vernieuwing van station Dordrecht Zuid. Er komen liften, nieuwe perrons met nieuwe bankjes, wachtruimtes en extra plekken voor fietsen. Het station wordt schoongemaakt. En dankzij een alerte bewoner tijdens de informatieavond in juni, komen er ook fietsgootjes in de trappen.
Weg met donkere hoekjes
Projectmanager ProRail, Lieke Rubers: “De opknapbeurt is noodzakelijk. Dit station is een van de laatste zeven stations in Nederland waar nog niet íedereen comfortabel gebruik van kan maken. We maken station Dordrecht Zuid volgens Europese regelgeving toegankelijk voor mindervaliden door het plaatsen van twee liften naar de perrons. Ook verlagen we de perrons, zodat er een gelijkvloerse instap met de trein is.”
Het nieuwe station is door Royal HaskoningDHV ontworpen met oog voor zoveel mogelijk sociale veiligheid. Lieke: “Het station wordt ruimer en overzichtelijker. Er zijn bijvoorbeeld geen donkere hoekjes waar mensen zich kunnen verstoppen. De wachtruimten en liften zijn van glas. Dat zorgt voor een veiliger gevoel bij reizigers.”
Meer plek voor fietsen
Als de grote opknapbeurt van station Dordrecht Zuid eind maart 2023 is afgerond, werken we verder aan de nieuwe fietsenstallingen. Lieke: “Steeds meer reizigers komen met de fiets naar het station. Aan de zuidzijde van het station aan de Cereslaan komen honderd extra fietsparkeerplekken. Bovendien schuift de fietsenstalling aan de Piersonstraat op, daar komt een klein stationsplein.”
In september zijn de voorbereidende werkzaamheden gestart. Van 20 oktober tot en met 6 november werkt Hegeman dag en nacht door. Er rijden in deze periode geen treinen, maar de NS zet bussen in. Tot en met maart 2023 werkt Hegeman aan het plaatsen van de liften en de afwerking van het station. Een deel van de looproutes is dan nog niet beschikbaar, reizigers volgen een alternatieve looproute.
Ingrijpende klus
De grote opknapbeurt is een ingrijpende klus. Het station bevindt zich in een druk gebied, waar mensen wonen, werken, sporten en kinderen naar school gaan. Er is weinig ruimte om de flinke bouwwerkzaamheden uit te voeren en er liggen veel kabels en leidingen in de grond. Bouwmanager Corné Kriesels: “We doen er alles aan om de hinder te beperken. We schroeven de funderingspalen in de grond. Dat maakt minder lawaai dan heien. Ook hebben we een plek gevonden ver buiten de wijk om de betonplaten te breken.”
Enorme kwaliteitsimpuls
Toch hebben de werkzaamheden voor omwonenden ongetwijfeld een behoorlijke impact. Corné: “Achttien dagen lang dag en nacht bouwen is niet niks. Bovendien komen in de wijk plekken waar de aannemer zijn bouwmaterialen opslaat. Dit gaat ten koste van parkeerplaatsen en er rijden meer vrachtwagens door de straten.” Het verkeer ondervindt hinder, onder andere in de Galileïlaan en bij Spirea. Corné: “Het is voor veel mensen even door de zure appel heen bijten, maar het station krijgt echt een enorme kwaliteitsimpuls waar vele reizigers nog jaren prettig gebruik van kunnen maken.”
Lees meer over Dordrecht Zuid op de de projectpagina.
Uitgelezen kans voor onderhoud
Achttien dagen geen treinen tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe. Een uitgelezen kans om onderhoud te verrichten aan het spoor. Rond station Dordrecht vervangen we onder andere spoorstaven, spoorballast en seinen. Op station Dordrecht brengen we het spoor en de perrons op de juiste hoogte waardoor in- en uitstappen voor iedereen makkelijker wordt.
Meer nieuws
-
Kap- en snoeiwerk westzijde station Nijmegen
19 december 2024
-
Groot onderhoud station Hoorn
9 december 2024
-
Sinterklaascadeau op Amsterdam Centraal: nieuwe roltrappen UK Terminal
6 december 2024