Stationsmanager Groningen; Gertrud
Nieuws
In augustus werd station Groningen door bezoekers en treinreizigers op sociale media als mooiste station van Nederland verkozen. Een mooie eretitel die Gertrud Kuis alleen maar trotser maakt. Als stationsmanager van Groningen speelt zij een belangrijke rol in het dagelijkse reilen en zeilen op het station. Maar wat houdt dat nou eigenlijk in, stationsmanager zijn, en hoe ziet zij de toekomst van station Groningen voor zich?
Wat betekent dat eigenlijk; stationsmanager van station Groningen zijn?
“Als stationsmanager ben ik er verantwoordelijk voor dat het station zeven dagen per week, de klok rond, een schone, veilige plek is voor reizigers, huurders en medewerkers”, vertelt Gertrud. “Ik ben het eerste aanspreekpunt voor allerlei partijen die daarin een rol spelen. Denk daarbij aan bijvoorbeeld huurders zoals de Etos en de Broodzaak, schoonmaakbedrijven, aannemers maar ook de gemeente. Mijn werk is heel afwisselend. De ene dag ben ik heel praktisch bezig en moet ik snel een probleem op kunnen lossen, de andere dag kan ik bezig zijn met het bijdragen aan een visie of lange termijn plan. Die afwisseling maakt mijn werk ook zo leuk. Naast station Groningen ben ik ook stationsmanager van station Leeuwarden en station Zwolle. Op alle drie de stations spelen weer andere zaken. Geen dag is voor mij dus hetzelfde.”
Ben jij eigenlijk een beetje de baas van het station?
“Zo zie ik het niet. Ik ben wel graag goed op de hoogte van alles wat er speelt op het station. Maar uiteindelijk gaat het om de samenwerking, we zijn een team. En ik heb een collega die net als ik aanspreekpunt is voor iedereen op het station. Met alle partijen die een rol hebben op het station werken we er continu aan de kwaliteit en uitstraling van het station hoog te houden en te verbeteren. En natuurlijk komt het ook wel voor dat niet iedereen zich aan afspraken houdt, dan voelt het wel eens alsof ik de politieagent ben. Maar ik vind niet snel iets lastig. Het is juist de uitdaging om dingen goed te organiseren en te communiceren. Ik ga nog steeds elke dag met plezier naar mijn werk."
Wat is jouw rol tijdens de verbouwing van station Groningen?
“Voordat er verbouwd gaat worden, kan ik punten aandragen waar rekening mee moet worden gehouden. Dan gaat het over de hoe het station eruit gaat zien, hoe kunnen we het station het beste beheren als het af is en waar komen welke winkels en wat hebben zij nodig om hun winkel te kunnen runnen. Tijdens de bouw maak ik afspraken met allerlei partijen om ervoor te zorgen dat winkels en reizigers zo min mogelijk hinder hebben van de verbouwing.”
Wat vind je van de plannen van Groningen Spoorzone?
“Ik heb de verbouwing van net voor 2000 nog meegemaakt dus ik weet waar we vandaan komen. Het eindplaatje is fantastisch. De combinatie van een tunnel met roltrappen en liften, centraal gelegen voor de stationshal en plek voor veel fietsen zorgt er straks voor dat Groningen een dynamisch geheel wordt en voorbereid op de toekomst. Het gaat nog wel even duren voor we zover zijn, maar ik zie daar enorm naar uit!”
Meer nieuws
-
Meeste spoorprestaties boven afgesproken bodemwaarden
20 december 2024
-
Hans Smits stopt als directeur Verkeersleiding
12 december 2024
-
ProRail bereikt definitief cao-akkoord met vakbonden
10 december 2024