Steeds minder PostNL-gebouw in Groningen
Nieuws
De sloop van het voormalig PostNL-gebouw aan de zuidzijde van het station in Groningen gaat gestaag door en wordt steeds beter zichtbaar. Inmiddels is het T-gebouw (het deel tussen de oude fabriekshal en de toren) voor een groot deel gesloopt. Zodra dit deel van het gebouw weg is, wordt er een grote torenkraan geplaatst die helpt bij de sloop van de toren.
Het voormalig PostNL-gebouw wordt gesloopt om plaats te maken voor een busonderdoorgang. Sinds juni 2018 is aannemer Dusseldorp in opdracht van de gemeente Groningen bezig met de sloop. De afgelopen weken was het sloopwerk van buiten niet echt zichtbaar, omdat ze vooral binnen bezig waren met het strippen van het gebouw en asbestsanering. Inmiddels is er ook genoeg te zien aan de buitenkant.
T-gebouw maakt plaats voor torenkraan
Het T-gebouw moet als eerste verdwijnen om ruimte te maken voor een torenkraan, een soort hijskraan. Deze kraan staat op één plek en wordt gebruikt om materiaal omhoog te hijsen. Het grote voordeel hiervan is dat deze kraan stabiel is en voor minder overlast zorgt dan een sloopkraan die kan (en moet) verplaatsen. Deze kraan is nodig om de platen aan de buitenkant van de toren naar beneden te takelen en om drie kleinere kraantjes bovenop de toren te zetten.
Japanse methode
Wanneer de kraan er staat, kan de toren van het PostNL-gebouw gesloopt worden. Dat gebeurt volgens de Japanse methode. Eerst wordt de toren helemaal ingepakt met steigers en steigerdoek om stof tegen te gaan. Vervolgens wordt er een groot gat in het dak van de toren gemaakt. Met de kraan worden dan drie kleinere kraantjes via het dak naar de bovenste verdieping getakeld. Deze kraantjes slopen zo verdieping voor verdieping naar beneden. De oude liftschacht doet dienst als stortkoker om veilig alle puin naar beneden te krijgen. Wanneer de toren ver genoeg gesloopt is, gaat de sloop vanaf de grond verder.
Verplaatsing busstation en busonderdoorgang
Het voormalig PostNL-gebouw wordt gesloopt om plaats te maken voor een busonderdoorgang. In de plannen voor het stationsgebied verhuist het huidige busstation aan de voorzijde van het station naar de achterzijde. Bussen kunnen het busstation bereiken via de onderdoorgang die ongeveer op de plek van het PostNL-gebouw boven de grond komt.
Meer nieuws
-
16 dagen geen treinen door werk in de kop van Noord-Holland
14 januari 2025
-
Kap- en snoeiwerk westzijde station Nijmegen
19 december 2024
-
Groot onderhoud station Hoorn
9 december 2024