Terugblik op werkzaamheden in Groningen
Nieuws
Op station Groningen rijden de treinen over het nieuwe spoordek en maken reizigers gebruik van het nieuwe perron. Het seinhuis en de passerelle staan op hun tijdelijke plek en de hulpbrug is klaar. De afgelopen zes dagen zijn er weer mooie stappen gemaakt in het project Groningen Spoorzone. Een terugblik in foto’s en video.
Verhuizing seinhuis en passerelle
Het monumentale seinhuis en de passerelle (voetgangersbrug) van staal stonden 94 jaar op de plek waar Strukton nu gaat bouwen aan de ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel en fietsenstalling. Om ruimte te maken voor de bouwkuip zijn ze afgelopen week met een grote rupskraan verhuisd naar een tijdelijke parkeerplaats op perron 3.
Met een gewicht van 90,5 ton van het seinhuis en 120 ton van de passerelle is dat een hele klus. Beiden komen uiteindelijk weer terug op hun oorspronkelijke plaats. In onderstaand filmpje een versnelde weergave van de verhuizing.
Treinen over de bouwkuip
Sinds vandaag rijden er treinen over de bouwkuip aan de zuidzijde van het station. De oorspronkelijke sporen 7 en 8 moesten ook wijken voor het maken van de bouwkuip op het station. De sporen lagen al voor de zesdaagse op het spoordek en zijn in deze periode aangesloten op het bestaande spoor. Reizigers van NS maken nu ook gebruik van het nieuwe perron dat wat zuidelijker ligt.
Meer hijswerk
En er was meer hijswerk. Ook de brugdelen van de hulpbrug over de sporen gingen door de lucht. De hulpbrug is 129 meter lang en, boven de perrons, vijf meter hoog. Hij staat op 27 funderingspalen en loopt van het zuidelijke bouwterrein naar het bouwterrein op het station. Via deze brug en een torenkraan die komende periode afgebouwd wordt, is het mogelijk om materialen op een veilige manier, zonder hinder voor reizigers, van en naar het bouwterrein te krijgen.