Terugblik zomerwerk in en rondom Nijmegen
Nieuws
Terwijl Nederland vakantie viert, werkten diverse aannemers in opdracht van ProRail op verschillende locaties in en rondom Nijmegen aan het spoor. Zo werkte aannemer Swietelsky negen dagen en nachten aan de spoorbaan, overwegen, wissels en bovenleiding in Nijmegen, Wijchen en Lent. Een grootschalige operatie met een geslaagd eindresultaat. Maandag 9 augustus reden de treinen weer. Een terugblik in foto’s.
Conditie op peil houden
Over een traject van ruim 700 meter vanaf station Nijmegen richting Mook werkten zo’n zestig medewerkers per dag met grote en kleine machines om de klus te klaren. Er zijn onder andere zeven nieuwe wissels geplaatst, circa 1700 nieuwe dwarsliggers in het werk gebracht, er is circa 7500 meter nieuwe rails gelegd en circa 4300 ton nieuwe ballast verwerkt. Een klus van deze omvang is eens in de tientallen jaren noodzakelijk om het spoor in goede conditie te houden voor een veilige en betrouwbare treinrit.
Tijdelijke depotlocatie
Om het werk zo efficiënt mogelijk uit te voeren en om het centrum van Nijmegen te ontlasten, had de aannemer afspraken gemaakt met de gemeente over het gebruik van een terrein gedeelte aan de Panovenlaan. Delen van wissels werden hier met een mobiele telescoopkraan van 450 ton op treinen geladen. Ook gebruikte de aannemer het terrein als tijdelijke overslaglocatie van schoon en oud ballastgrind.
Op het spooremplacement in Nijmegen zijn in totaal negen wissels ingebracht. Twee vrijgekomen wissels zijn na revisie in het werk hergebruikt, wel zo duurzaam. Er is niet alleen spoor vernieuwd, maar ook verdwenen. Op het oude stationsemplacement zijn twee oude spooraansluitingen verwijderd en ter hoogte van Wolfskuil wordt vanaf 9 augustus gestart met het verwijderen van de opstelsporen van het voormalige goederenemplacement. Dit werk duurt nog tot en met 17 oktober.
Dit soort klussen vraagt veel van de mensen die er aan werken, maar ook van de omgeving.
Gigaklus
Maarten Teunissen, bouwmanager bij ProRail, was met vele collega’s van aannemer Swietelsky veel op het werk buiten te vinden. “Er is gigantisch veel werk verzet in deze negen dagen. Dit soort klussen vraagt veel van de mensen die er aan werken, maar ook van de omgeving. Zeker in stedelijk gebied in de zomerperiode. Nu werkten we op sommige plekken dag en nacht met grote machines.
Buiten zitten met mooi weer en slapen met het raam open is dan soms lastig. Dat is erg vervelend, maar we kunnen dit soort klussen helaas niet zonder hinder uitvoeren. Gelukkig duurt het nu nog tientallen jaren voordat we hier terugkomen voor dit soort grootschalige werkzaamheden.”
Uitdaging
Gido van Wijck, projectleider bij Swietelsky, kijkt met een goed gevoel terug op de uitgevoerde werkzaamheden en met name naar de samenwerking tussen de collega’s van de verschillende disciplines.
“De grootste uitdaging in de voorbereiding op de uit te voeren werkzaamheden is de afstemming van werkzaamheden tussen de disciplines spoor en baan, kabels en leidingen, bovenleiding en seinwezen. Er kan immers niet aan een stuk spoor worden gewerkt door bijvoorbeeld de afdeling bovenleiding als er nog geen spoorbaan is aangebracht. Dat de in de voorbereiding bedachte logistieke puzzel in de uitvoering zeer soepel is verlopen, ook in relatie tot de omgeving, stemt tot grote tevredenheid”, aldus van Wijck.
Kijk ook even bij
Meer nieuws
-
Informatieavond over werkzaamheden in Wierden
20 augustus 2024
-
Eerste spoorbrug over Amsterdamse Oostertoegang gesloopt
14 augustus 2024
-
Nieuwe tunnel ingereden bij station Ede-Wageningen
8 augustus 2024