Testen met reizigers in automatisch bestuurde trein succesvol
Nieuws
‘Een historische dag voor het spoor’, de eerste rit met reizigers in een automatisch bestuurde trein op woensdag 12 februari. Wat leveren de testdagen op?
Vijf dagen testen
In de vijf dagen daarna reden elke dag ongeveer vijftig reizigers mee tussen Groningen en Buitenpost om te testen hoe zij het rijden met Automatic Train Operation (ATO) ervaren. Deze testen voerden we uit samen met Arriva, de provincie Groningen en leverancier van de techniek Stadler.
Enthousiaste deelname
“De testen zijn erg goed verlopen”, aldus Rik van den Band, projectmanager ATO bij ProRail. “We zijn erg blij met de enthousiaste deelname van tientallen reizigers. Onderzoeksbureau TNO is nu bezig met het verwerken van alle reacties.”
Beleving
Bij het onderzoek keken we hoe reizigers het rijden onder ATO ervaren. Wat merken ze er bijvoorbeeld van als een automatisch bestuurde trein optrekt en remt? Het was de eerste keer dat zo’n onderzoek in Europa plaatsvond. Daarnaast hebben we onderzoek gedaan naar onder andere de techniek, het accelereren en remmen, de punctualiteit, het energieverbruik en het precies op de juiste plek stoppen.
(Reizigers mochten tijdens de proef meerijden, maar moesten wel op hun zitplaats blijven. )
Waarom ATO?
Het aantal reizigers groeit. Daarom willen we de komende jaren méér treinen over het bestaande spoor rijden. ATO kan hiervoor een slimme oplossing zijn. Door geautomatiseerd te rijden kunnen treinen op een veilige manier dichter op elkaar rijden. Dat maakt meer treinverkeer mogelijk.
(Blik op de cockpit van de ATO trein.)
Meer voordelen
Maar er zijn meer voordelen: treinen die (deels) automatisch rijden doen dat gelijkmatig. Dat bespaart energie en is duurzaam. En doordat computersystemen treinritten monitoren, neemt de voorspelbaarheid en betrouwbaarheid van treinritten toe. Met andere woorden, daardoor rijden automatisch bestuurde treinen stipter en gaat de punctualiteit verder omhoog.
Vervolg
De nu gehouden testen leverden veel input voor de analyse die TNO maakt. Ook vormt de evaluatie van de proef aanzet voor het vervolg. Als er meer bekend is over de resultaten en de vervolgstappen dan delen we dat.
Meer weten over ATO? Lees meer op de projectpagina.
Meer nieuws
-
Hackatrain-winnaars passen reizigersgedrag aan met data-analyse
2 oktober 2020
-
Lunchmeetings Data Science in het Spoor
26 juni 2020
-
Testen waterstoftrein succes
7 maart 2020