Testrijden op nieuwe sporen in Delft
Nieuws
In Delft liggen twee fonkelnieuwe sporen klaar om in gebruik te gaan. Deze zomer gaan er voor het eerst treinen rijden over deze nieuwe sporen 3 en 4. Maar voordat het zover is, wordt er deze maanden intensief getest. Allemaal om te zorgen voor een veilige treinreis.
Samenwerking systemen
De nieuwe sporen liggen in de 2,5 kilometer lange spoortunnel. In de tunnel zijn ook allerlei technische systemen ingebouwd. We testen of al die systemen ook met elkaar samenwerken: systeemintegratie. Zo testen we deze week het rijden en stoppen van treinen, in de tunnel en op het station. We kijken hoe systemen reageren op het loskoppelen en samenvoegen van treinen. Wordt dit goed zichtbaar in de systemen van de treinverkeersleider?
Ook simuleren we calamiteiten. Bij brand bijvoorbeeld moeten de diverse ontsnappingsluiken in de tunnel openen. De grote ventilatoren moeten aanslaan, want die zorgen ervoor dat rook snel van het station weggeblazen wordt. Verder moet de verlichting in de tunnel aangaan bij een calamiteit. Al die dingen moeten ervoor zorgen dat reizigers de vluchtroute goed kunnen vinden en heel snel buiten zullen staan.
Eind zomer in dienst
Deze testperiode geeft ons de mogelijkheid om al die systemen vooraf te checken en zo nodig nog aanpassingen te doen. Van 13 tot en met 27 juli worden de nieuwe sporen aangesloten op het hoofdnet. Op 27 juli gaat spoor 3 in gebruik. Het nieuwe perron is dan voor de treinen richting Rotterdam. Het ‘oude’ perron blijft in gebruik voor de treinen naar Den Haag. Meer ruimte dus voor de reiziger. Vanaf 26 augustus gaat ook spoor 4 in dienst en vanaf 15 december 2024 gaan er meer treinen rijden.
PHS Rijswijk-Rotterdam
De nieuwe sporen in Delft zijn onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. Met dit programma passen we de sporen aan, zodat er vanaf eind 2024 meer treinen tussen Den Haag en Rotterdam kunnen rijden. Voor reizigers wordt het zo nog makkelijker en aantrekkelijker om te reizen met de trein.
Meer nieuws
-
Nieuwe stap naar soepeler treinverkeer op Watergraafsmeer
15 november 2024
-
Start bouw relaishuis bij station Groningen
21 augustus 2024
-
Borden moeten zorgen dat weggebruikers overweg vrijhouden
25 juli 2024