Tests Delftse draaideuren: deuren stationshal mogen blijven
Nieuws
De toegangsdeuren in de bovengrondse stationshal van station Delft functioneren zonder problemen, ook als er doorgaande treinen door het station rijden. Dat blijkt uit tests die technici van ProRail in juni en juli uitvoerden. De toegang van de fietsenstalling naar het perron levert nog wel hoofdbrekens op.
Wind
Drukgolven veroorzaakten bij de opening van het station in 2015 zoveel wind in het station dat de draaideuren vanzelf gingen ronddraaien. Om te voorkomen dat mensen zich aan de deuren bezeerden, zijn de deuren destijds verwijderd en mochten treinen niet harder dan 80 kilometer per uur rijden in de tunnel. Daardoor kon de drukgolf naar buiten zonder hinder te veroorzaken. Sinds die tijd zijn knappe koppen aan het werk om tot een oplossing te komen.
Luchtschachten
Vooralsnog is ervoor gekozen over de lengte van de gevel kleppen te plaatsen die met de luchtstroom meebewegen. Die kleppen werken als een ventiel dat lucht in en uit het station laat als treinen hard langsrijden.
Tests
Technici van ProRail voerden in juni en juli tests uit met de draaideuren op station Delft. Zo stonden de afgelopen weken de nieuwgemaakte kleppen in de gevel van de stationsruimte open, om te kijken of de draaideuren dan goed functioneerden. Dat bleek het geval te zijn. Deze week keken we of de deuren ook goed blijven draaien als de kleppen gesloten zijn. In de stationshal ging dat goed.
Fietsenstalling
In de fietsenstalling is dat niet het geval. Daar kunnen sommige deuren onder bepaalde omstandigheden dichtklappen, wat onveilig kan zijn. Tot we ook daarvoor een oplossing hebben gevonden, blijven de kleppen in een vaste positie open en blijven de doorgaande treinen met 80 kilometer per uur rijden. Voorlopig zijn dat er overigens maar vier per dag.
Meer weten?
Wil je weten hoe het precies zit? Lees dan het hele verhaal over luchtdrukproblematiek op station Delft.
Meer nieuws
-
Bijgewerkt Verzakking bij het spoor in Groningen
24 november 2024
-
Nieuwe stap naar soepeler treinverkeer op Watergraafsmeer
15 november 2024
-
Start bouw relaishuis bij station Groningen
21 augustus 2024