Tests met draaideuren op station Delft
Nieuws
Technici van ProRail doen vanaf woensdag 19 juni tests met de draaideuren op station Delft. Sinds de opening van het station in 2015 zijn er problemen met drukgolven zodra treinen met hoge snelheid langs de perrons razen. De oorzaak daarvan ligt in het feit dat Delft het enige station ter wereld is dat volledig is afgesloten; lekker warm en comfortabel, maar dan wel met een flinke windstoot af en toe - tot nu toe dan.
Wind
De drukgolven veroorzaakten aanvankelijk zo veel wind in het station dat de draaideuren vanzelf gingen ronddraaien. Om te voorkomen dat mensen zich aan de deuren bezeren, zijn de deuren sinds die tijd open en mogen treinen niet harder dan tachtig kilometer per uur rijden in de tunnel. Daardoor kan de drukgolf onbelemmerd naar buiten.
Luchtstromen
Sinds die tijd zijn knappe koppen aan het rekenen geslagen om tot een oplossing te komen. Dat is geen gemakkelijke opgave, want we hebben het over Formule-1-achtige wetenschappen. Hoe ‘gedraagt’ lucht zich als er met hoge snelheid een trein ‘tegenaan rijdt’? En hoe kun je die luchtstromen dan beïnvloeden?
Luchtschachten
Vooralsnog is ervoor gekozen in het plafond luchtschachten te maken en over de lengte van de hele gevel kleppen te plaatsen die met de luchtstroom meebewegen. Omdat lucht de weg van de minste weerstand kiest, gaan dan de luiken open. De deuren zullen dan niet meer draaien. In theorie dan.
Spannende tijd
De komende maanden moeten uitwijzen of het ook echt gaat werken. Als dat niet het geval is, zullen we verder moeten zoeken naar een goeie oplossing. In dat geval houden de reizigers en andere stationsgebruikers voorlopig nog even wind in de haren als ze op het station zijn.
Meer weten?
Wil je weten hoe het precies zit? Lees dan het hele verhaal over luchtdrukproblematiek op station Delft.
Meer nieuws
-
Uitstel onderhoud en gebrekkige inspectie oorzaak ontsporing Groningen
7 juni 2022
-
Second opinion station Breda afgerond
29 oktober 2019
-
Lastig bommen zoeken in Zevenaar
13 augustus 2019