Tijdelijk andere looproutes op station Groningen

Nieuws

11 september 2024
24 september 2024, 15:44 uur

Bijgewerkt

ProRail werkt in de periode van medio oktober tot eind van het jaar aan de achterkant van het monumentale stationsgebouw Groningen. Daardoor is er tijdelijk minder ruimte en worden de looproutes aangepast. De winkels blijven het grootste deel van de tijd bereikbaar. De omleiding staat aangegeven op borden in het station.

Werkzaamheden achterkant stationsgebouw

Het project Groningen Spoorzone voert dus vanaf medio oktober tot eind van het jaar werkzaamheden uit aan de achterkant van het monumentale stationsgebouw. Het gaat onder meer om rioleringswerkzaamheden. We moeten flink graven in het perron achter het stationsgebouw. Er moeten leidingen en funderingen in de grond gemaakt worden. Hierdoor is er tijdelijk minder ruimte en worden de looproutes aangepast. De winkels zijn het grootste deel van de tijd bereikbaar, maar via een andere route.

Nieuwe perronkappen

De genoemde werkzaamheden moeten in deze periode worden uitgevoerd, omdat we begin 2025 nieuwe perronkappen plaatsen bij de stationshal aan de perronzijde. Om de perronkappen te plaatsen, maken we eerst nieuwe funderingen. Er komen nieuwe installatieleidingen, zodat aan het einde van het jaar het benodigde leidingwerk in de grond zit. Deze leidingen zijn nodig voor de omroepinstallaties, verlichting en incheckpalen. 

Aangepaste looproutes

De werkzaamheden aan de achterkant van het monumentale stationsgebouw zijn opgedeeld in twee fases. Tijdens deze twee periodes wijzigen de looproutes op het station, waardoor reizigers mogelijk om moeten lopen. De looproutes worden aangegeven op borden op het station. 

Minder schuilmogelijkheden

Voordat de aannemer met de nieuwe leidingen en funderingen aan de slag kan, moeten de tijdelijke perronkappen verdwijnen. Dat gebeurt in de week van 16 september en in de week van 4 november in vier opeenvolgende nachten. De tijdelijke perronkappen zijn in 2020 geplaatst als vervanging voor de monumentale perronkappen die worden gerestaureerd. 
Doordat deze perronkappen verdwijnen, blijft er beperkt ruimte om met slecht weer te schuilen op station Groningen. Aannemer Anton Rail plaatst begin 2025 de historische perronkappen terug op het station. 

Groningen Spoorzone - Station Groningen

Steeds meer mensen reizen van en via station Groningen. Met de bouw van een ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel, fietsenstalling, busonderdoorgang en een nieuw busstation maken we het station klaar voor de toekomst.

Lees meer over dit project Lees meer over dit project

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers