Tijdelijke maatregelen perronkap Nijmegen geplaatst

Nieuws

29 april 2024

Betonblokken, stalen buizen en gele bankjes. Ze vallen op. Het zijn tijdelijke maatregelen op perron 3 en 4 om te zorgen dat de perronkap op zijn plek blijft bij extreme weersomstandigheden. Aannemer Takke Breukelen b.v. heeft de afgelopen weken gewerkt aan de constructieve maatregelen. Ook is materiaal verzameld voor onderzoek ter voorbereiding op de toekomstige renovatie van de perronkap. En daarbij werd nog een leuke vondst gedaan.

Gele bankjes

De tijdelijke maatregelen zijn op tien plekken op het perron geplaatst. Grote betonblokken zijn aan de perronkap verbonden met een stalen buisconstructie (trekanker). Dit voorkomt dat de perronkap bij extreem weer (windkracht 9 en hoger) vervormt en beschadigt. En dat we het treinverkeer niet stil hoeven te leggen voor de constructieve veiligheid.

Voor de betonblokken staan gele bankjes. Die zorgen ervoor dat reizigers niet tegen de buisconstructie lopen en zijn natuurlijk gemakkelijk om op te zitten. De gele kleur heeft een signalerende functie voor slechtziende reizigers. Die kunnen zo opmerken dat er een aangepaste situatie is op dit perron.

Voorbereiding grote renovatieklus

De aannemer heeft ook een gietijzeren kolom langs perron 3 vervangen door een stalen kolom. De gietijzeren kolom gebruiken we voor onderzoek. Dit als voorbereiding op de grote renovatieklus van de perronkappen op het station. Die klus voeren we tegelijk uit met de werkzaamheden van project PHS Nijmegen in 2024-2028.

  • Werkzaamheden op perron station Nijmegen
    Werkzaamheden bij de wachtruimte op het perron
  • Maatregelen wachtruimte station Nijmegen
    Maatregelen wachtruimte
  • Vervangende stalen kolom op perron 3
    Vervangende stalen kolom op perron 3
  • De verwijderde gietijzeren kolom
    De verwijderde gietijzeren kolom
  • De gevonden vijl
    Leuke vondst: een vijl

Leuke vondst

Bij het verwijderen van de gietijzeren kolom werd nog een leuke vondst gedaan. In het constructieve deel van de kolom kwam een vijl tevoorschijn. Het vermoeden is dat een van de ambachtsmannen tijdens de bouw in 1890 deze uit zijn handen heeft laten glippen. En eenmaal in de smalle kolom was de vijl niet meer terug te krijgen. Waarschijnlijk heel vervelend voor hem, maar absoluut een leuke vondst nu.

Het werk aan de perronkap is nu zo goed als klaar. Op 17 mei ruimt de aannemer de nog aanwezige depots met materiaal en machines op. In de tussentijd moet de aannemer nog wat inmeetwerk uitvoeren en het werk officieel opleveren.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers