Toezien op eisen en wensen in Groningen Spoorzone
Nieuws
Als systems engineer van Strukton ziet Bob Welhuis erop toe dat in de bouw van station Groningen wordt voldaan aan de eisen en wensen van opdrachtgever ProRail. Hiervoor is veel afstemming nodig met architecten, ingenieurs en uitvoering. Dit doet Bob voornamelijk vanuit de bouwkeet, waar hij een werkplek heeft met uitzicht op de bouwplaats. In dit artikel vertelt hij meer over zijn functie.
Eisen aantonen
Je werkt bij Strukton als systems engineer. Wat houdt dat precies in?
"Ik houd me in het project Groningen Spoorzone bezig met het proces van het aantonen van de eisen en wensen die de opdrachtgever stelt. ProRail heeft een set voorwaarden opgesteld, eisen noemen wij die, waaraan het te bouwen station moet voldoen. In dit geval zijn er 1309 systeemeisen geformuleerd. Daarnaast zijn er ook nog eisen die het proces beschrijven. Maar het kan ook zijn dat we ons moeten houden aan bindende afspraken die vastliggen in een document. Op dit moment ben ik vooral bezig met afwijkingen; wat als we niet kunnen voldoen aan een bepaalde eis of afspraak? Het komt namelijk weleens voor dat een situatie buiten anders is dan verwacht.”
Hoe los je dat dan op?
"Dat ligt aan de situatie. Laatst hebben we een tegenstrijdigheid gehad in de opbouw van het asfalt van de fietspaden en de levensduur daarvan. Met de voorgeschreven asfaltopbouw konden we de levensduur niet garanderen die werd geëist, dus het was niet mogelijk om aan beide eisen te voldoen. Op zo'n moment gaan we met opdrachtgever in overleg en volgt er een contractwijziging. De wijziging verwerk ik in onze systemen en daarna kan de ontwerper de beide eisen wél aantonen."
Uitdaging
Wat is jouw grootste uitdaging binnen het project Groningen Spoorzone?
"Voor mij is dat de samenwerking met mensen van verschillende organisaties. Ieder bedrijf heeft weer een andere werkwijze, dus het is soms wel een uitdaging om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen en ervoor te zorgen dat iedereen dezelfde informatie levert. Zeker in tijden van corona, waarbij een deel van het realisatieteam hier in Groningen werkt, het ingenieursteam in Amersfoort zit en het architectenkantoor in Hilversum. We zitten verspreid door het hele land en dat maakt communicatie en afstemming soms wat moeilijker. Gelukkig lossen we dat met elkaar goed op."
Het is soms wel een uitdaging om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.
Verandering per dag
Hoe vind je het om de verbouwing van het station van zo dichtbij te volgen?
"Dat vind ik erg mooi. Vanachter mijn bureau in de keet heb ik een mooi uitzicht over de bouwplaats, waardoor ik alles goed kan volgen. In eerste instantie was hier natuurlijk het opstelterrein. Maar binnen een mum van tijd was dat weg: alle oude sporen, de treinwasinstallatie, de tankplaats; het was echt een kaal terrein. Nu komt er langzamerhand weer wat voor terug en zie je hoeveel er eigenlijk op zo'n bouwplaats gebeurt. De situatie buiten verandert met de dag en dat is wel heel leuk om te zien."
Uniek station
Wat vind je het leukst aan je werk?
"Met een multidisciplinair team een mooi resultaat neerzetten, dat vind ik wel heel gaaf. Het station is een uniek product, daar is er straks maar één van ter wereld. Het is veel complexer dan een rijtjeshuis bouwen waarvan er nog tien anderen in de straat staan. Het maken van een station, midden in de binnenstad, is echt maatwerk. Dat maakt het bouwtechnisch superinteressant."
Kijk ook bij
Meer nieuws
-
Risico’s uit hoofden halen in Groningen
30 september 2021
-
De spin in het web: projectmanager Han
18 november 2020
-
Rail System Engineer; Jelmer
9 maart 2020