Top 10 meeste reizigershinder door spoorwerk in 2021
Nieuws
Ook in 2021 werken ProRail en de spooraannemers – ondanks de coronacrisis – door om het spoor klaar te stomen voor de toekomst. Hoewel de huidige reizigersaantallen laag zijn, kunnen reizigers hier toch hinder van ondervinden. We hebben de top 10 van werkzaamheden met de meeste reizigershinder op een rij gezet. Hieronder zie je alvast de top 3. De complete lijst vind je op een speciale pagina.
1. Werkzaamheden in Zwolle
Spoorwerkzaamheden tussen Zwolle en Herfte. Van 28 april tot 4 mei en van 5 juli tot 24 juli is het treinverkeer hier (gedeeltelijk) gestremd omdat we hier werken aan een verdubbeling van twee naar vier sporen. Ook bouwen we bij Herfte een dive-under waardoor het ene spoor onder het andere door kan gaan. In de zomer van 2021 ronden we dit project af en rijden treinen van/naar Emmen en Groningen/Leeuwarden over eigen sporen en hoeven ze elkaar niet meer te kruisen.
2. Werkzaamheden in Geldermalsen
Van 23 augustus tot 28 augustus verwijdert De Lingense Alliantie de huidige voetgangersbrug aan de oostzijde en westzijde van het station. De historische kap wordt herplaatst. Ook wordt een nieuw spoor in gebruik genomen, tunnelelementen ingehesen en onder meer nieuwe geluidsschermen langs het spoor geplaatst om geluidhinder in de omgeving te verminderen. Lees hier meer over dit project.
3. Werkzaamheden in Arnhem
Van 12 tot 16 augustus passen we de spoorlayout op Arnhem Centraal aan, zodat er twee treinen tegelijkertijd kunnen halteren op spoor 4. Tegelijkertijd wordt de volledige treinbesturing vervangen op heel Arnhem Centraal. Dit zal de dienstregeling rond Arnhem nog betrouwbaarder maken, omdat er meer ruimte is voor reizigers en treinen. Ook kunnen treinen van de lijn Arnhem – Nijmegen / Tiel beter anticiperen op een toename van het aantal intercity’s tussen Schiphol – Utrecht – Nijmegen. Het spoor bij Arnhem gaat voor 100 uur volledig op slot en er zullen meerdere werkzaamheden rond en in de stad worden gecombineerd om overlast in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen.
Tijdens corona
CEO John Voppen van ProRail: “We zien nu tijdens de coronacrisis twee waarheden in de spoorsector. Aan de ene kant hebben vervoerders het nu en in de komende tijd helaas erg lastig door het ontbreken van de reizigers. Aan de andere kant zien wij tot 2025 een historische stijging van 30 procent qua projecten om het spoor op essentiële plekken te vernieuwen. Enorm veel werk aan de winkel om het huidige spoor naar een nog hoger plan te tillen!”
Buiten de top 10
De top 10 is nog maar een klein deel van het aantal werkzaamheden die ProRail dit jaar samen met de spooraannemers uitvoert. Alle werkzaamheden die voor hinder kunnen zorgen voor reizigers of omwonenden van het spoor zijn te vinden op de website van ProRail. De vervoerders houden rekening met gepland werk in hun reisplanners.
Extra Ervaren reizigersMinuten
Als ProRail werkzaamheden voorbereidt bekijken we ook hoeveel hinder dit zal opleveren voor reizigers, zodat wij en de vervoerders ze goed van tevoren kunnen informeren. Dit doen we met een systeem die de Extra Ervaren reizigersMinuten (ERM) meet. Hierin wordt onder meer de omreistijd vanwege werkzaamheden meegenomen. Hierbij wordt ook gekeken hoeveel reizigers gebruikmaken van het traject waar werkzaamheden staan ingepland. Deze combinatie geeft ons een goed beeld van hoeveel hinder het werk kan opleveren.
Meer informatie
Meer nieuws
-
Kap- en snoeiwerk westzijde station Nijmegen
19 december 2024
-
Groot onderhoud station Hoorn
9 december 2024
-
Sinterklaascadeau op Amsterdam Centraal: nieuwe roltrappen UK Terminal
6 december 2024