Treinen rijden weer in Alkmaar Noord na weekendwerk
Nieuws
“We hebben helaas wat lawaai gemaakt tijdens het afgelopen weekend, maar er zijn weinig klachten geweest. Maandagochtend vroeg reden de treinen weer.” Aan het woord is Esther Versteegh, bouwmanager van ProRail en onder meer verantwoordelijk voor de bouw van station Alkmaar Noord. “Afgelopen weekend reden er 52 uur lang geen treinen van en naar Alkmaar Noord tijdens het tweede treinvrije weekend. Aannemer K_Dekker werkte dag en nacht door om met name de tachtig damwanden te plaatsen. En alles is gelukt binnen de afgesproken tijd.”
Damwanden in de hoofdrol
Na de sloop van het station eerder dit jaar, is de opbouw begonnen. Tachtig grote stalen, gegolfde platen van bijna veertien meter hoog zijn één voor één de grond in gegaan aan beide zijden van het station. Met deze damwanden zijn rechthoekige bouwkuipen gecreëerd waar de komende maanden de funderingen voor de trappen en liften in worden gebouwd. Esther: “Voordat we verder graven, injecteren we eerst de bodem. Dat wil zeggen: we maken de bodem waterdicht. We plaatsen dan buizen in de grond waar een vloeistof doorheen gaat die de bodem verhardt. Er kan dan geen grondwater meer doorheen komen. Als dat is gebeurd, kunnen we gaan bouwen.”
Huidige werkzaamheden
Tot aan het volgende treinvrije weekend eind maart, wordt er hard gewerkt aan de opbouw. Eerst worden de restanten van het oude gebouw verwijderd; daarna bouwen we de betonnen vloeren, de wanden, de kolommen waar de kap op komt te staan en liftputten. Aan de zuidzijde van het station wordt een nieuw installatiegebouw geplaatst voor onder andere de verlichting, reisinformatie en de zonnepanelen. Als zeker is dat alle installaties goed functioneren, schakelen we hierop over en worden de huidige installaties ontmanteld.
Kappen op de parkeerplaats
Wat de komende tijd in het oog gaat springen, is de opbouw van de perronkappen. Vanaf januari 2021 werken we hieraan op de parkeerplaats naast het station. We prefabriceren de kappen in zijn geheel zodat deze in maart op de juiste plek kunnen worden gehesen. Vervolgens zijn we tot eind mei bezig om het station af te bouwen. Tot die tijd blijft de voetgangerstunnel nog dicht en lopen de reizigers een klein stukje om. Voor de zomer is de overlast verdwenen en staat er een modern, ruim en transparant station.
Meer nieuws
-
Kap- en snoeiwerk westzijde station Nijmegen
19 december 2024
-
Groot onderhoud station Hoorn
9 december 2024
-
Sinterklaascadeau op Amsterdam Centraal: nieuwe roltrappen UK Terminal
6 december 2024