Treinen rijden weer tussen Den Haag en Schiedam
Nieuws
Vanaf vrijdag 2 augustus rijden er weer treinen tussen Den Haag HS en Schiedam. Na dagenlange uitloop van werkzaamheden eindelijk goed nieuws voor de reiziger. Want die had de afgelopen weken te maken met langere reistijden en drukte. Wij betreuren enorm dat het zo lang heeft geduurd en danken iedereen voor hun geduld. We danken NS, RET en HTM die alle zeilen hebben bijgezet om de reiziger een zo goed mogelijk alternatief te bieden.
Nieuwe sporen en treinbeveiliging
De afgelopen weken is er met man en macht, 24 uur per dag, gewerkt aan het spoor om meer en beter treinverkeer mogelijk te maken. De werkzaamheden zijn onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Rijswijk-Rotterdam. Dat gaat ervoor zorgen dat er vanaf 15 december 2024 tussen Den Haag en Rotterdam acht intercity's en zes sprinters per uur per richting gaan rijden. Dat is nodig omdat het aantal reizigers in de regio Zuid-Holland groeit.
We hebben nieuwe sporen aangelegd tussen Rijswijk en Delft. De volledige treinbeveiliging moet daarop worden aangepast. Dit is een enorme klus die tussen 13 en 26 juli volledig zou worden uitgevoerd. Met afsluitend twee dagen voor het rijden met testtreinen.
Vertraging ontstaan
Tijdens de werkzaamheden is er vertraging ontstaan in de beveiligingswerkzaamheden. Daardoor ontstond een achterstand die niet met het ingeplande personeel kon worden opgevangen. Er waren extra mensen nodig om de achterstand in te halen. Deze vakmensen zijn momenteel echter moeilijk te vinden. Dat komt onder andere door krapte op de arbeidsmarkt.
Daarnaast werken we op meerdere trajecten in het land waar dezelfde vakmensen nodig zijn, denk aan Amersfoort en Den Haag Centraal. We hebben geprobeerd om capaciteit te schuiven, maar daarmee zou de voortgang in die projecten ook in gevaar komen. Uiteindelijk hebben we de werkzaamheden op 30 juli kunnen afronden. De testtreinen hebben op 31 juli en 1 augustus gereden.
Overzicht werkzaamheden
In de afgelopen weken werkten we onder andere aan Rijswijk. Hier hebben we verder gewerkt aan de spoorverdubbeling. We hebben het laatste stuk nieuw spoor aangelegd. We hebben wissels, dwarsliggers en ballast vervangen en hebben het tijdelijke spoor weggehaald. Ook hebben we gewerkt aan kabels en leidingen, bovenleiding en treinbeveiliging. Bij de onderdoorgang aan de Laan van ’t Haantje hebben we een tweede vide gemaakt. Dat is een opening in de onderdoorgang om daglicht toe te laten.
In Delft werkten we aan de sporen in de spoortunnel. We testten het tunnelsysteem en de treinbeveiliging. Het station en het nieuwe perron kregen een grondige schoonmaakbeurt. Vanaf 2 augustus is het nieuwe perron op Delft in gebruik. Treinen richting Rotterdam rijden over het nieuwe spoor 3. Op 26 augustus gaat ook spoor 4 in gebruik.
Ook op Delft Campus werken we verder aan de spoorverdubbeling. We hebben het laatste stuk nieuw spoor aangelegd en een wissel aangesloten. We hebben ballast vernieuwd en tijdelijk spoor weggehaald. Ook werkten we aan kabels en leidingen, bovenleiding en treinbeveiliging.
Bij Schiedam Centrum werkten we verder aan het viersporig maken van het station. We hebben drie wissels verwijderd. We werkten aan de bovenleiding en treinbeveiliging. Op twee locaties stortten we betonnen funderingen voor de nieuwe ligging van de sporen. Bij het perron langs spoor 5 hebben we nieuwe perronwanden geplaatst.
Meer nieuws
-
Informatieavond over werkzaamheden in Wierden
20 augustus 2024
-
Eerste spoorbrug over Amsterdamse Oostertoegang gesloopt
14 augustus 2024
-
Nieuwe tunnel ingereden bij station Ede-Wageningen
8 augustus 2024