Twee jaar ERTMS CSS: stapsgewijs vooruit

Nieuws

16 mei 2024

Precies twee jaar geleden sloten ProRail en systeemleverancier Thales een omvangrijk contract voor de ontwikkeling en levering van het Central Safety System (CSS): de toekomstige digitale treinbeveiliging. Inmiddels zijn de eerste mijlpalen bereikt.

Complexe opgave

Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Oostenrijk en Roemenië: het team van zo’n 200 engineers en technici dat intensief samenwerkt aan de ontwikkeling van CSS is met recht internationaal te noemen. “Het is één van de meest complexe opgaven die ik in mijn loopbaan heb gezien”, zegt Georg Köpfler, programmadirecteur ERTMS CSS bij Thales. “CSS raakt heel veel andere spoorsystemen, alles moet op elkaar aansluiten en dat moet zorgvuldig worden getest en goedgekeurd. De uitdaging is om het simpel en overzichtelijk te houden.”

Bekijk: Wat is ERTMS?

Stapsgewijs verbeteren

Dat simpel en overzichtelijk houden, lukte nadat – in samenspraak – de manier van werken werd aangepast. Matthijs Kuhlmann, contractmanager ProRail: “Waar we eerst dachten: we maken aan beide kanten – ProRail en Thales - af waar we voor besteld zijn en dan koppelen we die twee werelden aan elkaar. Maar dat kan alleen in een perfecte wereld. Realistischer is te doen wat we nu doen: meer overleg tussen de technische teams, gestructureerder samenwerken en stapsgewijs verbeteren."

Georg: “Wat de complexiteit niet minder maakt is dat we zijn begonnen in coronatijd. Sindsdien werken steeds meer mensen hybride. Daar moeten we echt op letten, dat we elkaar opzoeken en het gesprek aangaan. Dat laatste is het allerbelangrijkst: met elkaar blijven praten en de zaken stapsgewijs aanpakken.” Matthijs: “Tel daar het politieke speelveld, personeelskrapte en zaken als cybersecurity bij op en je hebt een aardig beeld van het totaal.”

We zijn als team heel bevlogen en werken met grote betrokkenheid samen aan de digitale toekomst van het spoor

Georg Köpfler programmadirecteur ERTMS CSS bij Thales

Mijlpalen

Die nieuwe manier van werken, leidde alvast tot een paar mooie mijlpalen. Het treinbeveiligingssysteem CSS bestaat simpel gezegd uit software en hardware die gekoppeld wordt aan de spoorweginfrastructuur. Om zeker te weten dat de oplossingen werken en doen wat ze moeten doen, wordt er heel veel getest. Zo hebben we bijna anderhalf jaar getest met de object controller. Een object controller stuurt onderdelen van het spoorsysteem aan zoals wissels en heeft daarmee een belangrijke rol in het CSS-systeem.

De eerste testen waren bij Thales in Berlijn, maar inmiddels vinden er ook testen plaats in het Railcenter in Amersfoort. Daar worden de verschillende functionaliteiten toegepast op de Nederlandse situatie. Uiteindelijk wordt hier ook het integrale systeem getest, waarna we kunnen starten met de veiligheidscertificering. Het Railcenter raakt sowieso meer en meer betrokken bij de ontwikkeling van CSS. Er zijn trainingen en opleidingen in de maak, want iedereen in de spoorsector moet met het systeem leren werken. Dat gaat om circa 15.000  mensen.

Werken aan de toekomst

De eerste release van CSS staat nu over ruim een jaar gepland. Vervolgens moeten de eerste Arriva-treinen in 2027 met het systeem rijden op het baanvak Harlingen Haven – Leeuwarden. “Dan gaat er wel een fles champagne open”, vertelt Georg. “We zijn als team heel bevlogen en werken met grote betrokkenheid samen aan de digitale toekomst van het spoor.” Matthijs: “Met het baanvak in het Noorden begint de uitrol buiten, terwijl we het ERTMS CSS blijven ontwikkelen in de daaropvolgende baanvakken. Dat past naadloos in onze Visie op Digitalisering, waarin alle digitale opgaven voor de komende jaren samen komen. Een eer om aan mee te mogen werken.” 

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers