Tweede telg in de familie van elektrische kranen
Nieuws
Recent is opnieuw een elektrische krol ingezet bij perronwerkzaamheden. Deze is gebruikt om de toegankelijke instap aan het perron van Sliedrecht Baanhoek te herstellen. Deze door Vest Infra gebruikte e-krol van De Ridder is in samenspraak met GVB Amsterdam ontwikkeld en is niet de eerste elektrische kraan in de familie.
Uniek in Nederland
Jacqueline Velzeboer, programmamanager van het ProRail Perron Programma: “Er worden écht stappen gemaakt. Dat gaat niet altijd van een leien dakje en vraagt veel durf. Zo was een van de accupakketten ineens leeg en is de e-krol na korte inzet van het spoor verwijderd. Als het andere accupakket ook leeg zou raken, zouden we de kraan niet meer van het spoor krijgen.”
Uniek in Nederland
Deze e-krol is bijzonder omdat hij kan worden opgeladen aan de derde rail. Dat maakt hem uniek in Nederland. “Voor ons heeft dat momenteel geen toegevoegde waarde, aangezien treinsporen geen derde rail hebben, maar een bovenleiding”, vertelt Jacqueline. “Opladen aan de bovenleiding is vanuit ProRail nu nog niet mogelijk. Maar misschien met deze e-krol in de toekomst wel.”
“Dit zou ons een stap dichterbij een emissieloze bouwplaats brengen. Er zijn dan immers geen dure extra accupakketten nodig of vrachtwagens die voor een extra oplaadpunt moeten zorgen. Al met al zetten we weer een grote stap in de CO2-reductie, wat bijdraagt aan de wens om emissieloos werken in 2030. We blijven deze ontwikkeling stimuleren via het nieuwe contract Beheer Toegankelijke instap en Onderhoud (BTO)”, aldus Jacqueline.
Toegankelijke stations
We zijn al een heel eind op weg: eind 2023 reist minstens 90 procent van alle reizigers van en naar zelfstandig toegankelijke stations. In 2030 zijn alle stations volledig zelfstandig toegankelijk. Van de 400 stations zijn er nu zo’n 360 op de juiste hoogte. Ook herstellen we op zo’n 15 tot 20 stations per jaar delen van perrons die niet langer op de juiste hoogte liggen.
Meer nieuws
-
ProRail sluit aan bij programma voor duurzame energie
30 september 2024
-
Bacterie maakt beton van tunnel Rijen ‘zelfhelend’
16 juli 2024
-
Voorlopige CO2-voetafdruk 2023: daling weer ingezet
12 juli 2024