Uitbreiding treinverkeer Den Haag – Rotterdam mogelijk
Nieuws
Vanaf december – bij aanvang van de nieuwe dienstregeling - kan de tienminutentrein tussen Den Haag en Rotterdam gaan rijden. De spoorverdubbeling tussen Rijswijk en Delft Campus is klaar en daarom kan groen licht worden gegeven voor extra Sprinters in de dienstregeling.
Meer treinen per uur
De extra treinen kunnen dan alleen niet alle stations tussen Rotterdam en Den Haag Centraal aandoen. Twee van deze zes sprinters per uur moeten station Schiedam Centrum overslaan. De overige sprinters blijven rijden volgens de huidige dienstregeling en stoppen op elk tussenliggend station.
ProRail heeft begin 2025 extra tijd nodig – door personeelstekort bij de aannemer – om alle werkzaamheden op dit tracé helemaal af te ronden. De vernieuwing van het spoor tussen Rotterdam en Delft Campus is namelijk nog niet voltooid. ProRail werkt er hard aan om de extra periode met werkzaamheden begin 2025 beperkt te houden.
Baanstabiliteit
Het rijden van meer treinen heeft impact op de spoordijk – de verhoogde ondergrond van het spoor. De verwachting was dat er maatregelen nodig waren tussen Delft Campus en Schiedam om de spoordijk te verbeteren. Uit onderzoek blijkt dat de impact van de frequentieverhoging op dit traject minder is dan voorheen werd verwacht.
Daardoor is het mogelijk en veilig om de geplande tijdelijke snelheidsbeperking van 120 kilometer per uur – bedoeld om de baanstabiliteit tussen Delft Campus en Schiedam Centrum te waarborgen – niet meer door te voeren in de komende dienstregeling. Wij doen nu nader onderzoek naar de aard en omvang van alternatieve maatregelen.
Meer informatie over PHS Rijswijk-Rotterdam Meer informatie over PHS Rijswijk-Rotterdam
Brief waarmee de Tweede Kamer is geïnformeerd Brief waarmee de Tweede Kamer is geïnformeerd
Baanstabiliteit
In de toekomst verwachten we meer, snellere, langere en zwaardere treinen. Om deze groei mogelijk te maken, is een stabiele ondergrond van essentieel belang. ProRail is daarom gestart met een onderzoek.
Meer nieuws
-
Innovatieve versteviging spoorbaan in Sappemeer en Zuidbroek
1 november 2024
-
Tijdelijke oplossing voor scheur spoordijk Gorinchem
19 februari 2024
-
Verzakkingen in het Zeeuwse spoor aangepakt
15 februari 2024