Van staal naar circulair beton
Nieuws
ProRail past zoveel mogelijk duurzame oplossingen toe. Bijvoorbeeld in het Overijsselse Steenwijk. Daar plaatste aannemer Strukton Rail drie masten en funderingen van circulair beton, in plaats van de gebruikelijke stalen masten.
Goede timing
ProRail vernieuwt het spoor tussen Meppel en Heerenveen. Een mooi moment voor een duurzame pilot, want de bovenleidingsmasten waren aan vervanging toe. Laten we dan meteen een duurzamere variant testen. De proef is een samenwerking tussen Strukton Rail en ProRail.
Zo duurzaam mogelijk
“Tussen 2030 en 2050 lopen alle betonnen draagconstructies in het land tegen het einde van hun levensduur aan," vertelt René Frans, installatieverantwoordelijke bij ProRail. "We vervangen ze nu overal door nieuwe stalen masten. Dat is mooi, maar het kan duurzamer. Bijvoorbeeld met dit circulaire beton."
Nog duurzamer
"De volgende stap is dat we de nu nog stalen bewapening van het beton vervangen door recyclebaar kunststof. Daar gaan we in het voorjaar van 2023 mee aan de slag. Die variant gaat wel honderd jaar mee.”
Voordelen van circulair beton
Circulair beton heeft veel voordelen ten opzichte van staal. Wij zetten ze voor je op een rij:
• Een forse CO2-reductie ten opzichte van staal;
• onderhoudsarm;
• gegarandeerde levensduur van 100 jaar (ten opzichte van 80 jaar);
• geen nieuwe grondstoffen nodig;
• portalen sluiten naadloos aan op bestaande fundering;
• minder storings- en vandalismegevoelig, doordat kabels in het betonontwerp worden verwerkt
• 100% recyclebaar.
Meer nieuws
-
Innovatietraject leidt tot duurzamere perronkeerwand
16 januari 2025
-
Minder CO2-uitstoot in 2023
13 december 2024
-
ProRail sluit aan bij programma voor duurzame energie
30 september 2024