Verbetering traject Utrecht-Leiden loopt vertraging op
Nieuws
Het programma Leiden-Utrecht Beter Bereikbaar dreigt flink duurder te worden. Met het programma willen we meer treinen per uur laten rijden en een nieuw station Hazerswoude-Rijndijk bouwen. Die ambities laten de samenwerkende partijen niet los. Er is besloten om naar extra geld te zoeken en te bekijken of het gehele plan goedkoper kan. De lopende bestemmingsplanprocedure voor de aanleg van een ongelijkvloerse kruising in Zoeterwoude is daarom stopgezet.
Meer treinen per uur
De samenwerking tussen de provincie Zuid-Holland (opdrachtgever), ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, NS, ProRail, de regio Holland Rijnland, Gemeente Alphen aan den Rijn en de gemeenten langs de spoorlijn, is erop gericht om tussen Leiden en Utrecht de hele dag vier treinen per uur te laten rijden. Hiervoor zijn enkele ingrijpende wijzigingen aan het spoor nodig.
Als we meer treinen per uur laten rijden moet het traject veiliger. Een bestaande overweg op het zal dan vervangen moeten worden door een ongelijkvloerse kruising. Deze ongelijkvloerse kruising is gepland op de Burgemeester Smeetsweg in Zoeterwoude. Daarnaast wordt het station Hazerswoude-Rijndijk aangelegd voor een betere bereikbaarheid van de regio.
Optimalisatie en extra financiering
Uit nieuwe berekeningen blijkt dat het hele programma flink duurder dreigt te worden door een combinatie van prijsstijgingen en de verdere uitwerking van onderdelen die eerder globaal waren geraamd. De partijen gaan gezamenlijk op zoek naar een oplossing om de doelen van het programma toch te behalen. De oplossing wordt gezocht in optimalisatie en versobering van de programma-onderdelen en extra financiering.
In het voorjaar van 2024 nemen alle partners samen een nieuw besluit over de onderdelen van de spoorverbinding. Het jaartal van oplevering (2026) is hierdoor niet meer haalbaar.
Een nieuw station
De spoorverbinding tussen Leiden en Utrecht wordt verbeterd en er komt een nieuw station Hazerswoude-Rijndijk. Tussen Leiden en Utrecht moeten over een aantal jaren de hele dag vier treinen per uur rijden. Nu is dat alleen mogelijk in de spits.
Meer nieuws
-
Meeste spoorprestaties boven afgesproken bodemwaarden
20 december 2024
-
Hans Smits stopt als directeur Verkeersleiding
12 december 2024
-
ProRail bereikt definitief cao-akkoord met vakbonden
10 december 2024