Verder onderweg naar automatisch bestuurbare trein
Nieuws
Het wordt steeds drukker op het spoor. En dat betekent dat er de komende jaren méér treinen over het bestaande spoor moeten rijden. Geautomatiseerd rijden, ook wel Automatic Train Operation (ATO) genoemd, kan hiervoor één van de slimme en innovatieve oplossingen zijn. Om ATO een stap verder te brengen, voeren we de komende tijd testen uit samen met Arriva, de provincie Groningen en treinbouwer Stadler.
Meten is weten
We gaan meten wat de resultaten zijn van ATO op bijvoorbeeld de aankomsttijden, de nauwkeurigheid van stoppen en het energieverbruik. Het testen gebeurt in de provincie Groningen tussen de stations Groningen en Buitenpost. Deze testen zijn een opmaat naar de eerste test met personen waarbij we willen kijken hoe reizigers het rijden onder ATO beleven.
Efficiënt, duurzaam en punctueel
ATO is meer dan alleen automatisch rijden. Een aantal voordelen op een rij:
- Efficiënt gebruik van het spoor: geautomatiseerd rijden zorgt ervoor dat treinen op een veilige manier dichter op elkaar kunnen rijden. Waardoor meer treinverkeer mogelijk wordt zonder uitbreiding van de infrastructuur.
- Duurzaamheid: treinen die (deels) automatisch bestuurd worden, rijden gelijkmatiger. En dat bespaart energie.
- Punctualiteit: doordat computersystemen treinritten kunnen monitoren, wordt een treinrit voorspelbaarder en betrouwbaarder. Zo rijden automatisch bestuurde treinen stipter op tijd.
Automatic Train Operation
ATO wordt ingedeeld in verschillende niveaus van automatisering. Die niveaus worden aangeduid met ‘Grade of Automatisation (GoA). Hoe hoger het niveau, hoe meer geautomatiseerd. ATO kent de volgende vier niveaus:
- GoA 1: De machinist rijdt en wordt ondersteund door beveiligings- en adviessystemen.
- GoA 2: Een automaat rijdt, maar de machinist blijft verantwoordelijk.
- GoA 3: De machinist hoeft niet in de stoel te zitten en kan andere taken vervullen.
- GoA 4: Er is geen personeel aanwezig in de trein. Bij noodsituaties wordt van buitenaf ingegrepen.
Het niveau van de testen die we uitvoeren is GoA 2. De machinist draagt hierbij nog steeds de volledige verantwoordelijkheid.
Meer nieuws
-
Innovatieve lasrobot biedt oplossing voor onderhoud aan het spoor
9 oktober 2024
-
ProRail sluit aan bij programma voor duurzame energie
30 september 2024
-
Testen met 5G in het Rail Fieldlab
23 september 2024