Vernieuwing perrons voortaan via één contract
Nieuws
ProRail heeft de vernieuwing van bijna alle perrons in één contract uitbesteed aan vier aannemers. Voorheen gebeurde dat via verschillende aanbestedingen. Dankzij dit nieuwe contract kan het werk zo efficiënt mogelijk gebeuren met zo min mogelijk hinder voor reizigers.
Drempelloze instap
De vernieuwde perrons worden duurzaam gebouwd. Waar we werken passen we waar nodig en mogelijk gelijk de perronhoogte aan om een drempelloze instap mogelijk te maken.
Eén raamcontract
Perrons op Norm (PON) is het grootste stationscontract. De vier partijen waar ProRail mee in zee gaat zijn Van Ooijen Gouda B.V., Wallaard Noordeloos B.V., De Wilde NL B.V. en Dura Vermeer Infra Regionale Projecten B.V. Bijna al het perronwerk op stations, waar de perrons aan vervanging toe zijn, valt nu onder één raamcontract. Door minder aanbestedingen kan er in drie tot vijf jaar efficiënter gewerkt worden en verminderen we de hinder voor reizigers.
Normaal zou bij de gunning van het nieuwe contract een feestelijke kick-off horen, maar in deze tijd vierden we het startmoment op een andere manier. Tijdens een digitale startbijeenkomst van het ProRail Perron Programma, waar dit perronwerk onder valt, bracht iedereen een ‘digitale toast’ uit. Een quiz over het contract en presentaties van de betrokken aannemers over hun bedrijf zorgde ervoor dat de partijen elkaar alvast wat beter leren kennen. Zo is er ook in deze tijd aandacht voor positieve momenten.
Duurzaam beton
Een belangrijk punt in de aanbesteding was een stimulans om zoveel mogelijk gebruik te maken van duurzaam beton. De vier partijen die het meeste gebruik willen maken van duurzame keerwanden en perrontegels, kregen de raamovereenkomst gegund. De stimulans blijft zolang het project loopt en is een primeur voor ProRail en de spoorsector.
ProRail gebruikt de Milieukostenindicator (MKI) om te meten en te monitoren hoe de partijen hun ambitie waarmaken om zoveel mogelijk duurzaam beton te gebruiken. Het doel is de milieukosten met vier procent per jaar te laten dalen zoals afgesproken in het betonakkoord. Hoe minder milieukosten hoe beter.
Meer nieuws
-
Update over liften en roltrappen op Amersfoort Centraal
20 december 2024
-
Minder CO2-uitstoot in 2023
13 december 2024
-
Onderhoud aan liften station Almere Poort
14 november 2024