Vernieuwing spoor Willemsspoortunnel voorlopig klaar
Nieuws
Het spoor in de Willemsspoortunnel kan weer een tijdje mee. Dit weekend werd voor nu de laatste hand gelegd aan de vernieuwing van de sporen in deze tunnel. Begin 2020 constateerden inspecteurs van ProRail dat deze sporen met spoed onderhoud nodig hadden. Het afgelopen jaar is er hard gewerkt aan het vervangen van de spoorstaven en de dwarsliggers. In 2023 komen we weer terug.
Kilometers aan nieuwe spoorstaven
In februari en april-mei vorig jaar verving aannemer VolkerRail kilometers aan spoorstaven. Ook draaide VolkerRail toen twintigduizend bouten los, om ze op een andere plek te herbevestigen op de houten dwarsliggers. Dat was enorm veel werk. Omdat het gebeurde in een tijd dat het treinverkeer voor een groot deel stil lag in verband met de coronamaatregelen, konden we veel in die tijd doen.
Kunststofdwarsliggers
Tijdens de grote buitendienststelling in november werden op een van de vier sporen in deze tunnel 4000 houten dwarsliggers vervangen door betonnen en kunststof exemplaren. Het afgelopen weekend werden de laatste dwarsliggers op dit spoor vervangen. Deze nieuwe dwarsliggers gaan aanzienlijk langer mee. De kunststofdwarsligger zijn lichter dan de betonnen variant, zodat de grond onder de tunnel niet te zwaar wordt belast.
In 2023 terug
Voor de komende twee jaar zijn we klaar in de Willemsspoortunnel. De dwarsliggers op de drie andere sporen in de Willemsspoortunnel vervangen we in 2023. Ook leggen we dan nog nieuwe spoorstaven op een van de rails. In de tussentijd houden we de tunnel extra goed in de gaten en controleren we of het spoor er nog goed bij blijft liggen.
Meer nieuws
-
Begin groot werk aan eerste ondertunneling in Maarsbergen
31 oktober 2024
-
Sloop spoorbrug over Amsterdamse Oostertoegang
19 juli 2024
-
Bakken bouwen voor onderdoorgangen Nunspeet
19 juli 2024