Vijftigste onbeveiligde overweg aangepakt
Nieuws
ProRail pakt risicovolle overwegen aan, met name onbeveiligde. Het weekend van zaterdag 20 juni is de vijftigste aan de beurt. Anne Zwiers, directeur overwegen bij ProRail: ‘Een mijlpaal, maar we willen meer. Ook met tijdelijke maatregelen.’
Starinksweg Deventer is nummer vijftig
Overwegen zonder actieve beveiliging zijn niet meer van deze tijd. Het liefst heft ProRail deze spoorkruisingen op of – als het niet anders kan – plaatsen we een spoorboominstallatie. Dit is het geval bij overweg Starinksweg op de spoorlijn bij Deventer richting Almelo. Deze ombouw is een mijlpaal, want dit is de vijftigste Niet Actief Beveiligde Overweg (NABO) die we aanpakken. De uitvoering gebeurt in het weekend van 20 en 21 juni.
Aanpak 180 overwegen in NABO-programma
Zwiers: “ProRail werkt aan veiligheid onder het motto ‘de beste overweg is een opgeheven overweg’. We werken vanuit die gedachte aan de risicovolle openbare en openbaar toegankelijke NABO’s. Dat zijn de openbare en openbaar toegankelijke NABO’s.” In totaal zijn het er zo’n 180, die onder het NABO-programma vallen waarvan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met 80 miljoen medefinancier is. Bekijk hier de overzichtskaart.
Wethouder Deventer: ‘hele verbetering’
Op het grondgebied van Deventer is wat overwegen betreft veel gebeurd. Bij Colmschate ligt nu als vervanging van de overweg Oostriklaan een onderdoorgang. Ook overweg Stationsweg kon daarmee uit het spoor. Deze spoorbomen hergebruiken we bij Starinksweg. Wethouder Frits Rorink: “Een hele verbetering dat de Starinksweg veilig open kan blijven. Belangrijk ook voor de vele fietsers en wandelaars in dat mooie gebied.” Op het grondgebied van Deventer liggen alleen nog twee NABO’s bij Diepenveen waarover gesprekken met omwonenden gaande zijn om tot een oplossing te komen.
Tijdelijke maatregelen
Recent gebeurde op een NABO bij Hooghalen een ernstig ongeval, waarbij een machinist om het leven kwam. “We willen deze overwegen zo snel mogelijk aanpakken”, aldus Zwiers, “en als dat niet snel kan dannemen we mogelijk tijdelijke maatregelen. Ook naar aanleiding van dit ongeval hebben we extra aandacht voor situaties gevraagd, bijvoorbeeld daar waar het zicht voor weggebruikers belemmerd wordt. Dat is wat ons betreft niet toelaatbaar en daar grijpen we op in.”
Opheffen veiligste oplossing
Opheffen is voor iedereen de veiligste oplossing. Beveiligen is behalve kostbaar ook geen garantie dat ongelukken uitblijven. “We willen uiteindelijk van alle overwegen af. Dat is de stip die voor ons op de horizon staat,” aldus Zwiers.
Complex en tijdrovend
ProRail werkt samen met gemeenten, provincies en grondeigenaren: hun bijdrage is essentieel. “Ook belanghebbenden zoals omwonenden, wandel- en fietsersbonden betrekken we erbij”, vertelt de directeur Overwegen. “Er spelen vaak veel en tegengestelde belangen. Dat maakt de aanpak complex en tijdrovend. Ik ben blij dat we in goede samenwerking met de gemeente en omgeving nu de vijftigste NABO aanpakken!”
Meer nieuws
-
Borden moeten zorgen dat weggebruikers overweg vrijhouden
25 juli 2024
-
Vier overwegen overzichtelijker met gele vlakken
22 april 2024
-
Flitscamera’s: boete voor rijden door rood bij spoorwegovergang
17 januari 2024