Spoorvernieuwing in Vroomshoop vanwege asbest
Nieuws
Bijgewerkt
Door een brand in de nacht van zaterdag 3 op zondag 4 februari in een bedrijfspand in Vroomshoop zijn er asbestdeeltjes in het spoor terechtgekomen. Om het spoor asbestvrij te maken moet van het bevoegd gezag over een lengte van 120 meter het dubbelspoor volledig worden vervangen. De verwachting is dat er vrijdag 16 februari weer treinen kunnen rijden.
Update | 12-02-2024
In het weekend van 10 en 11 februari heeft de asbestsaneerder in Vroomshoop een hoop werk verzet. Over 120 meter is het dubbelspoor verwijderd. De dwarsliggers en ballast zijn verpakt opgeslagen. De spoorstaven zijn schoongemaakt en die worden opnieuw gebruikt. Het spoor is vervolgens vrij verklaard door bevoegd gezag en dus kon de spooraannemer maandagochtend 12 februari aan de slag met de werkzaamheden. Zij plaatsen nieuw spoor. De werkzaamheden lopen volgens schema.
Bericht | 08-02-2024
Op dit moment worden saneringswerkzaamheden uitgevoerd door een bedrijf gespecialiseerd in asbestsanering. De verwachting is dat zij maandag 12 februari klaar zijn. Daarna moet een onafhankelijk asbestlaboratorium het gesaneerde terrein vrijgeven. Vervolgens kan de spooraannemer van ProRail aan de slag met het plaatsen van de nieuwe dwarsliggers, ballastgrind en spoorstaven. De spoormaterialen die verwijderd zijn, worden grondig gereinigd en waar mogelijk hergebruikt.
Danou Veenhof, regiodirecteur Noord-Oost bij ProRail, is geschrokken van de impact van de brand op de omgeving, het spoor en de treinreizigers. “We werken hard om het spoor zo snel mogelijk te herstellen. Maar veiligheid staat hier voorop. We moeten wachten tot het gebied veilig verklaard is en zetten dan alles op alles om het spoor zo snel mogelijk terug te bouwen.”
Het hele spoor eruit
Het klinkt als een drastische maatregel, maar dat is het niet. Het gaat hier om niet-hechtgebonden asbest. Daardoor zijn de asbestvezels losgekomen en is het tussen de ballast gaan zitten. Asbest is een kankerverwekkende stof.
Drastische maatregel
Het klinkt als een drastische maatregel om het hele spoor te vernieuwen, maar dat is het niet. Het gaat hier om niet-hechtgebonden asbest. Dat betekent dat er een slechte binding is tussen de asbestvezels en het bindmateriaal. Door deze slechte binding kunnen deze vezels makkelijker loskomen.
Toen asbesthoudende golfplaten nieuw verkrijgbaar waren, was het asbest goed gebonden met het cement. Nu 30 jaar na het asbestverbod zijn deze cementplaten aan het verweren. Daardoor is de binding tussen de vezel en het cement minder geworden en wordt het vaker als niet-hechtgebonden aangemerkt.
Langere tijd geen treinen
Dit is zeker het geval in Vroomshoop, waar deze asbestcementplaten door de hitte zijn geknapt. Hierdoor zijn de stukjes asbestcement door de hitte verder verspreid. Aangezien er ruimte tussen de ballast zit, gaat het asbest overal zitten. Er is in dit geval geen andere mogelijkheid dan alles eruit te halen.
ProRail zet alles in het werk om de sporen zo snel mogelijk weer in dienst te nemen. Door de omvang van de werkzaamheden is er naar verwachting tot en met donderdag 15 februari geen treinverkeer mogelijk tussen Almelo en Mariënberg. Arriva zet bussen in. Wanneer het voorspoediger gaat dan verwacht, zullen we eerder weer treinen laten rijden.
Meer nieuws
-
Nieuwe stap naar soepeler treinverkeer op Watergraafsmeer
15 november 2024
-
Start bouw relaishuis bij station Groningen
21 augustus 2024
-
Borden moeten zorgen dat weggebruikers overweg vrijhouden
25 juli 2024