Volop werken aan knooppunt Zwolle in juli
Nieuws
Na bijna tien jaar breken en bouwen op en rondom station Zwolle komt de eindstreep in zicht. Als de spooruitbreiding tussen Zwolle en Herfte en dive-under bij Herfte eind juli af zijn, is knooppunt Zwolle klaar voor de toekomst.
Onmisbare schakel
Station Zwolle en de omliggende infra vormen een onmisbare schakel tussen Noordoost-Nederland en de Randstad. Het treinverkeer rond Zwolle groeit. En om die groei op te kunnen vangen werd er veel veranderd, vergroot en vernieuwd.
De werkzaamheden die van maandag 5 tot en met vrijdag 23 juli plaatsvinden zijn het sluitstuk van de modernisering van knooppunt Zwolle en een belangrijke stap in Spoorplan Noord-Nederland. Door Spoorplan Noord-Nederland nemen de reismogelijkheden met de trein in het noorden flink toe, waardoor er snellere verbindingen in de regio en naar de Randstad ontstaan.
Spoorverdubbeling en een dive-under
De tunnel onder station Zwolle was al flink verbreed, en ook de sporen aan beide kanten van het station en het opstelterrein vlakbij het station waren al onder handen genomen. In de laatste stap verdubbelen we het aantal sporen tussen Zwolle en de spoorplitsing bij Herfte van twee naar vier. Bij de spoorsplitsing bouwden we een zogenoemde dive-under waardoor het ene spoor onder het andere door gaat, zodat treinen elkaar vrij kunnen kruisen.
Zo krijgen de treinen naar Meppel en Emmen straks elk een 'eigen' spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten. Op station Zwolle verbreden we het perron bij spoor 15 en 16. De werkzaamheden voor deze spooruitbreiding startten in april 2019 en zijn dus deze zomer klaar.
Extra werk op traject Zwolle - Herfte
Om plaats te maken voor de twee extra sporen, moesten ook tussenliggende viaducten over weg en water worden aangepast. Zo verdubbelden we de spoorviaducten Hortensiastraat, Marsweg en Ceintuurbaan. De stalen spoorbrug Nieuwe Wetering en Zalnese Wetering vervingen we door betonnen opvolgers die minder geluidshinder geven.
Ook werkten we onder meer aan verschillende overwegen op het traject en een weg over de nieuwe dive-under. En bijna twee jaar geleden verplaatsten we al het gebouw van de Kynologenclub Zwolle om ruimte te maken voor de extra sporen. Bij de Deventerstraatweg hebben we twee nieuwe stukken spoor aangelegd om treinen te kunnen parkeren.
Ook gevolgen voor schippers
Wanneer we een langere periode aan het werk zijn, proberen we zoveel mogelijk werkzaamheden te combineren. Ook op de trajecten rondom Zwolle wordt daarom gewerkt aan sporen, overwegen en perrons. In de slipstream van deze operatie kunnen ook schippers hinder ondervinden van de werkzaamheden, want tussen 21 juni en 27 juli wordt de bodem rondom de pijlers van de spoorbrug Overijsselse Vecht in Zwolle verstevigd.
Minder of geen treinen
Tussen maandag 5 tot en met vrijdag 23 juli worden de sporen in en over de dive-under aangesloten. Er rijden in die periode geen of minder treinen in en om Zwolle. Van 5 tot en met 8 juli is er geen treinverkeer mogelijk tussen Zwolle en ’t Harde, Kampen en Kampen Zuid. Van 9 tot en met 19 juli is al het treinverkeer bij Zwolle gestremd. Vanaf dinsdag 20 juli rijden de treinen richting Meppel weer. Vanaf zaterdag 24 juli kunnen de treinen ook weer richting Emmen en vieren we het einde van de spooruitbreiding Zwolle-Herfte. Check voor vertrek een reisplanner.
Lees verder bij
Meer nieuws
-
Aanhoudende hitte: spoorwerkers zijn doorwerkers
12 augustus 2022
-
Dank aan alle werkers op het spoor
20 juli 2022
-
Kijk mee met de werkzaamheden bij Culemborg
12 juli 2022