Voorbereidend werk op en rond Amsterdam Centraal op gang
Nieuws
Bouwen op een eiland. Dat gaat ProRail de komende jaren doen op en rond station Amsterdam Centraal. Een omvangrijke modernisering die tien jaar gaat duren, tot 2030. Hoe omvangrijk het is en wat we gaan doen, kun je zien in een korte animatie.
Eerste voorbereidingen
In september 2021 zijn de eerste voorbereidingen getroffen. Op de Dijksgracht is het opstelterrein ontruimd en zijn alle sporen verwijderd. Er is een hulpbrug gebouwd, zodat we materialen aan- en af kunnen voeren tijdens het bouwen van de vrije kruising die daar moet komen. Hierdoor kunnen treinen elkaar straks zonder te wachten passeren. In september 2022 beginnen we met de bouw van de vrije kruising.
Voorbereiding tot de zomer
Het voorbereidende werk duurt tot juni 2022. We slopen in die periode de 15 laatste betonnen funderingsblokken van de bovenleidingsportalen van het opstelterrein, en we zetten de hulpbrug op de Dijksgracht stevig vast met groutankers.
Ook voeren we nog ballast af en halen we wissels weg, en we vernieuwen spoorstaven, dwarsliggers en bovenleiding. Alles wordt afgevoerd per trein over het werkspoor. Tevens werken we aan de technische installaties in relaiskasten en verleggen we kabels en leidingen van het spoor.
Meer reizigers, meer treinen
De verwachting is dat het aantal reizigers op Amsterdam Centraal zal stijgen van 200.000 naar 275.000 per dag. Daarom is meer ruimte nodig voor reizigers. Die ruimte maken we onder meer door in het station meer opgangen naar de perrons te maken en de Oosttunnel te verbreden. Ook gaan we de huidige perrons verbreden en verlengen.
Op het station zelf werken we aan perrons, stijgpunten, tunnels en een ondergrondse fietsenstalling. Daarnaast worden de spoorinfra (wissels, seinen, sporen) op en rond het station en kabels en leidingen onder het station ingrijpend aangepast. Bij de Oostertoegang gaan we aan de slag met de vervanging van de vijf bruggen die aan het eind van hun levensduur zijn. Dat kost een jaar per brug.
Samenwerking
Investeren in spoorinfrastructuur is van essentieel belang om de stad Amsterdam bereikbaar en aantrekkelijk te houden – nu en in de toekomst. ProRail werkt in het project samen met de gemeente Amsterdam, NS, ingenieursbureaus Arcadis en Movares, architectenbureaus ZJA en Braaksma & Roos en diverse aannemers.
Kijk ook eens bij
Meer nieuws
-
Wisselpuzzel gelegd op Den Haag Centraal
20 november 2024
-
Eerste klussen in Den Helder Zuid zitten erop
18 november 2024
-
Komend weekend werkzaamheden op Den Haag Centraal
15 november 2024