Vormgeving vernieuwde spooromgeving Vught gepresenteerd
Nieuws
Hoe zien de onderdoorgangen, stationsomgeving en wegkruisingen in Vught eruit als het spoor straks is verdiept? Op 12 mei kreeg de gemeenteraad alvast een eerste indruk. Op deze dag presenteerde het architectenbureau Next / MTD Landschapsarchitecten de eerste beelden van de nieuwe situatie.
Geen overwegen meer
De gemeente Vught en ProRail hebben dit bureau geselecteerd om de architectonische kaders op te stellen voor het project. Dat is het beeldkwaliteitsplan. In deze fase worden beslissingen genomen over wegkruisingen, onderdoorgangen en wegen die over het spoor heen leiden, waardoor overwegen verdwijnen. Ook maken we keuzes over de vormgeving van de gebouwen en geluidsschermen. Hierbij houden we er uiteraard rekening mee dat het eindresultaat straks ook past in de lokale sfeer en omgeving van Vught.
Wat gaat er gebeuren?
Tussen 's-Hertogenbosch en Vught passen we het spoor aan om meer treinverkeer mogelijk te maken. Hiervoor komt er een vierde spoor tussen ‘s-Hertogenbosch en Vught Noord en leggen we in Vught de twee sporen richting Eindhoven verdiept aan. Om mogelijke geluids- en trillinghinder tegen te gaan, plaatsen we op diverse plekken geluidschermen langs het spoor of een trillingswerende wand in de grond. Momenteel bevindt het project zich in de voorbereidingsfase voor de bouw.
Hoofdfoto: zicht op het nieuwe stationsplein met prominente plek voor monumentale stationsgebouw.
Beelden: Next Architects / MTD Landschapsarchitecten
Kijk ook even bij
Meer nieuws
-
Bijgewerkt Meeste spoorprestaties boven afgesproken bodemwaarden
20 december 2024
-
Hans Smits stopt als directeur Verkeersleiding
12 december 2024
-
ProRail bereikt definitief cao-akkoord met vakbonden
10 december 2024