Vught versus Delft: op bezoek bij het project Spoorzone Delft
Nieuws
De spoorzone in Delft heeft de afgelopen jaren flink op z’n kop gestaan. Het spoorviaduct, dat dwars door de stad liep, is verdwenen en er zijn twee ondergrondse spoortunnels en een ondergronds station gebouwd. Om meer te horen over de impact van de bouwwerkzaamheden op de omgeving, reisde de Klankbordgroep Vught samen met enkele medewerkers van ProRail en de gemeente Vught op vrijdag 19 mei af naar Delft.
Ton Bierbooms, projectmanager PHS Meteren-Boxtel bij ProRail: ‘Het bezoek van de klankbordgroep aan de Spoorzone Delft was dé kans om te horen hoe omwonenden, ondernemers en projectleden de werkzaamheden hebben ervaren. Ook was het bezoek een mooie manier om leerpunten vanuit het project Spoorzone Delft mee te nemen voor ons project in Vught. Bij beide projecten gaat het immers om impactvolle werkzaamheden aan het spoor, dicht bij huizen en bedrijven.’
Openhartoperatie
Voorheen lag er in Delft een treinviaduct dat overlast veroorzaakte en risico’s opleverde. Ook was dit treinviaduct niet berekend op toekomstig treinverkeer. Een verbeterde spoorzone was hoognodig. Het hele project wordt vergeleken met een ‘openhartoperatie’: het uitvoeren van de werkzaamheden terwijl alle verkeersbewegingen gewoon doorgaan.
Tips voor Vught
Het projectteam Spoorzone Delft, een omwonende en een ondernemer hadden verschillende suggesties voor Vught. Een samenvatting in 4 tips:
- Richt participatie niet structureel in, maar zorg voor goede ad hoc contacten. Betrek ook mensen die niet zelf actief informatie komen halen. Maak gebruik van de kennis die inwoners zelf hebben.
- Het project is niet altijd klaar wanneer de trein rijdt. Hierna start je nog met de herinrichting van de openbare ruimte. Neem dit mee in de communicatie.
- De tijd van planning tot start bouw kan meerdere jaren duren. Zorg ervoor dat je flexibiliteit houdt in je plannen, zodat je gebruik kunt maken van innovaties en nieuwe ideeën, bouwtechnieken en materialen.
- Bereikbaarheid is een belangrijk onderwerp. Dit gaat verder dan alleen de feitelijke bereikbaarheid. Als een toegangsweg bijvoorbeeld vaak wisselt, is de bereikbaarheid wel gegarandeerd, maar in de beleving van een omwonende en potentiële klant toch minder. Het is goed om hierin als project samen op te trekken met de omgeving en de aandacht te vestigen op positieve berichtgeving over de bereikbaarheid van winkels.
Klankbordgroepleden Henk van Laarhoven en Rob Meijs blikken kort terug op wat ze hebben gehoord en gezien in Delft. Henk: ‘zorg voor een goed masterplan dat duidelijk genoeg is om de hoofdlijnen vast te kunnen houden, maar wat een gedetailleerde invulling niet blokkeert’. Rob vult aan: ‘en waarbij de communicatie met de betreffende spoorbewoners optimaal wordt benut’.
Een blik op de bouwplaats
Het bleef niet alleen bij woorden, de aanwezigen kregen ook een blik op de huidige werkzaamheden. Ter voorbereiding op Programma Hoogfrequent Spoorvervoer wordt namelijk nog gebouwd aan een tweede spoortunnel, die eind 2017 ‘casco’ gereed is en in 2023 in gebruik wordt genomen. Al met al een zeer leerzame dag vol indrukken. Ton Bierbooms: ‘Op deze manier zorgen we ervoor dat we niet zelf het wiel gaan uitvinden. En zien we wat een impact zo’n project op omgeving tijdens bouw heeft. Maar zeker ook, hoe waardevol: wat het eindplaatje oplevert, in vergelijking met hoe het was.’
Meer nieuws
-
Bijgewerkt FNV-acties leiden tot verstoring treindienst
8 november 2024
-
ProRail: cao-ultimatum FNV moet van tafel
6 november 2024
-
Riet Schroven verlaat ProRail
23 oktober 2024