Vuurwerk op het spoor tussen Zevenaar en Didam
Nieuws
Tijdens de ’18-daagse’ megaklus tussen Zevenaar, Didam en Wehl voeren Strukton Rail en ProRail in opdracht van provincie Gelderland diverse werkzaamheden uit. Honderden werknemers werken in roosterdiensten 18 dagen lang dag en nacht aan het spoor. Sommige van die nachtelijke werkzaamheden zijn spectaculair om te zien.
Zo zijn bij de spoorverdubbeling tussen Zevenaar en Didam de afgelopen nachten diverse stukken rails aan elkaar gelast. Dit zogenaamde 'thermietlassen' is een speciaal chemisch lasproces dat vaker op het spoor wordt toegepast waarbij de vonken vanaf spatten.
2500 Graden Celsius
Bij het ‘thermietlassen’ wordt feitelijk de rails aan elkaar gesmolten. Aan de uiteinde van de nieuwe rails bevestigd de aannemer tussen de opening een speciale ‘gietmal’. Deze gietmal wordt eerst verwarmd. Daarna plaatst de aannemer een speciale pot boven de mal. De pot is een soort ‘kleine hoogoven’ waarin ijzerkorrels, magnesium en aluminiumpoeder wordt gestrooid. Vervolgens steekt de aannemer dit mengsel aan en ontstaat er een chemische reactie in de pot waarbij de temperatuur kan oplopen tot 2500 graden Celsius.
Door dit proces wordt het ijzer vloeibaar, stroomt het mengsel via de gietmal tussen de rails en worden de twee uiteinden van de rails aan elkaar verbonden. De mal en het overtollige mengsel wordt direct verwijderd en de rails glas geslepen. Dit gaat soms gepaard met prachtige 'vonkenregens'.
Meer nieuws
-
Historische treinen voor állerlaatste kruising Blauwkapel
16 mei 2022
-
Tienduizenden tegeltjes onder het spoor
14 juli 2021
-
The Lady vernieuwt het spoor
26 februari 2021