Waarom ProRail reizigers graag de Amsterdamse metro ziet pakken
Nieuws
Met twee grote bouwprojecten in Amsterdam bereidt ProRail zich voor op een groei van het aantal treinreizigers in 2030. Maar er zit een grens aan het aantal treinreizigers dat we in onze hoofdstad kunnen verwerken vanwege de capaciteit van de Schipholtunnel. Een verlengde Noord/Zuidlijn biedt een oplossing.
Meer dan spoor
ProRail staat voor duurzame mobiliteit. Het spoor is daar een essentieel onderdeel van maar staat niet op zichzelf. Om duurzame mobiliteit in en rond Amsterdam aantrekkelijk te maken, is samenwerking nodig met andere vormen van vervoer. Als ProRail werken we samen met partners als NS, Schiphol, provincies en gemeentes.
Op donderdag 18 januari spraken we tijdens een bijeenkomst van de Metropoolregio Amsterdam over de toekomst van de bereikbaarheid van de regio Amsterdam. Allemaal willen we de bereikbaarheid van tienduizenden woningen in de regio Amsterdam verbeteren. Tegelijk willen we investeren in de groei van het (internationale) treinverkeer. Dit willen we in samenhang doen: we kijken verder dan alleen het verbeteren van treinverbindingen.
De projecten Zuidasdok en Noord/Zuidlijn zijn cruciaal, en dat geldt ook voor het werk op Amsterdam Centraal.
Verbeteren internationaal treinreizen
John Voppen (CEO van ProRail) en Ruud Sondag (CEO Royal Schiphol Group) hielden een pleidooi voor het verbeteren van internationaal treinreizen. Beiden willen dat de trein een aantrekkelijk, duurzaam alternatief wordt voor vliegreizen binnen ongeveer 700 kilometer van Nederland. Bestemmingen zoals Brussel, Parijs, Londen, Frankfurt, Düsseldorf en Berlijn staan hierbij centraal.
"De projecten Zuidasdok en Noord/Zuidlijn zijn cruciaal, en dat geldt ook voor het werk op station Amsterdam Centraal”, zei John Voppen over het belang van deze samenwerking. “Deze gigantische projecten versterken het internationale treinverkeer door de toevoeging van een derde perron en een internationale terminal bij station Amsterdam Zuid.”
Van de trein naar de metro
In de tunnels onder Schiphol rijden op de drukste momenten zo’n 50 treinen per uur. Dat worden er de komende jaren meer. Maar de vraag is groter dan de tunnel aankan. Iedere reiziger die de trein verruilt voor de Noord/Zuidlijn, levert ruimte op. Voppen: “Met het doortrekken van de Noord/Zuidlijn kunnen we ruimte in de Schipholtunnel vrijspelen voor Intercity’s en internationale treinen. Zo kunnen we heel Nederland beter verbinden met internationale bestemmingen en inspelen op de groeiende behoefte aan duurzame mobiliteit."
Meer nieuws
-
Intentieovereenkomst OV-knoop Dijk en Waard
24 oktober 2024
-
Nog veel werk aan het spoor, prestaties onder druk
20 augustus 2024
-
Verdeling capaciteit op het spoor steeds complexer
20 augustus 2024