Werken aan meer treinen tussen Leiden en Utrecht
Nieuws
Wie tussen Leiden en Utrecht reist, kan vanaf eind dit jaar in en rond de spits vaker de trein pakken. ProRail gaat samen met aannemer VolkerRail in Bodegraven-Reeuwijk en Alphen aan den Rijn aan de slag om dit mogelijk te maken. Op 11 februari gunde ProRail deze klus aan VolkerRail.
Vier treinen per uur in de spits
Het is een langgekoesterde wens van veel partijen: meer treinen tussen Leiden en Utrecht. Hoewel er nu minder met de trein wordt gereisd dan normaal, is de verwachting dat het aantal reizigers de komende jaren groeit. Met de twee extra Sprinters in en rond de spits (van circa 6.00 uur tot 10.00 uur en van 15.00 uur tot 20.00 uur) wordt de trein voor veel mensen aantrekkelijker.
Rijden met Sprinters
De bestaande Intercity Leiden – Utrecht blijft een Intercitydienst, maar zal door Sprinters worden gereden. Die zijn minder belastend voor de spoorbaan, die op slappe veenbodem ligt. Ook kunnen Sprinters sneller optrekken en afremmen. Hierdoor zijn er minder aanpassingen nodig aan het spoor. Een extra voordeel is dat de instap van Sprinters even hoog is als het perron en ze rolstoelvriendelijke toiletten hebben. Dat maakt de Sprinters beter toegankelijk voor reizigers met een beperking.
We zijn blij dat VolkerRail dit werk gaat uitvoeren. Ze hebben veel ervaring met dit soort projecten.
Aanpassen en opheffen overwegen
Om de extra treinen te kunnen laten rijden, werken we aan de veiligheid van overwegen tussen Leiden en Utrecht. Samen met de provincie Zuid-Holland en de gemeente Bodegraven-Reeuwijk passen we de overweg Goudseweg en Oud Bodegraafseweg aan, maken we een passeerhaven bij overweg Prinsendijk (Zuidzijde) en plaatsen we een hek tussen fietspad en rijbaan bij overweg Molendijk in Nieuwerbrug.
Ook heffen we twee openbare onbewaakte overwegen op dit traject op. De Vlietkade krijgt een vlonder onder de spoorbrug over de Vliet waardoor het wandelpad in stand blijft. Het voetpad bij de Dubbele Wiericke krijgt een andere route.
Verder zijn we in gesprek met betrokkenen om in totaal dertien particuliere onbeveiligde overwegen aan te pakken in Bodegraven-Reeuwijk en Woerden. Het doel is om ze uiteindelijk op te heffen.
Sneller Alphen aan den Rijn in en uit
In Alphen aan den Rijn vervangen we een wissel zodat treinen sneller het station kunnen in- en uitrijden. We passen de treinbeveiliging en stroomvoorziening aan en plaatsen raildempers op het spoor om het geluid van voorbijrijdende treinen te verminderen.
Een mooi project dat bijdraagt aan een betere doorstroming op het spoor en het vergroten van de veiligheid.
Planning
Nu de overeenkomst getekend is, gaat VolkerRail aan de slag met het technische ontwerp en de voorbereidingen voor de bouw. De meeste werkzaamheden aan het spoor vinden plaats van oktober tot en met half december 2021. Als de dienstregeling van 2022 in december ingaat, is het werk klaar en kunnen de extra spitstreinen rijden.
“We zijn blij dat VolkerRail dit werk gaat uitvoeren", zegt Jan Mulder, Landelijk Manager Gebiedsportfolio’s bij ProRail. "Het moet allemaal in een redelijk korte tijd gebeuren, en VolkerRail heeft veel ervaring met dit soort projecten.”
“VolkerRail ziet uit naar een goede realisatie van een mooi project dat bijdraagt aan een betere doorstroming op het spoor en het vergroten van de overwegveiligheid!”, zegt Dagmar de Groot, Project Manager bij VolkerRail.
Toekomstplannen
ProRail voert dit project uit in opdracht van de provincie Zuid-Holland. Samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Regio Holland Rijnland, NS en alle gemeenten langs het traject Leiden – Utrecht onderzoeken we ook de mogelijkheden voor een nieuw station Hazerswoude-Rijndijk en meer treinen per uur buiten de spits.
Meer nieuws
-
Wisselpuzzel gelegd op Den Haag Centraal
20 november 2024
-
Eerste klussen in Den Helder Zuid zitten erop
18 november 2024
-
Komend weekend werkzaamheden op Den Haag Centraal
15 november 2024