Werkzaamheden aan constructie Amsterdam Centraal
Nieuws
Het 135-jaar oude station Amsterdam Centraal wordt volop verbouwd. We verbouwen dus ook delen die al bijna zo oud zijn. Voordat we daarmee aan de slag gaan, moeten we eerst onderzoek doen naar de staat van de constructie. Dat gaan we in het weekend van 25 en 26 mei doen onder de sporen 13, 14 en 15, dat is aan de IJ-zijde van het station. Het onderzoek wordt gedaan door BAM.
Wat gaan we precies doen?
Onder de sporen ligt een stalen brugconstructie van 100 jaar oud, het zogenoemde IJ-viaduct. Om goed te kunnen beoordelen wat de status van de constructie is, moeten we stukken beton en keermuur van perron 6 (spoor 15) tijdelijk verwijderen.
Daarnaast maken we op perron 5 de vier monumentale lichtstraten, dit zijn ramen die in het perron liggen) vrij van het asfalt dat daar overheen ligt. Dit is nodig om nader onderzoek te doen naar de constructie van perron 5. De werkzaamheden vinden zowel overdag als ’s nachts plaats. Omwonenden zullen daardoor veel medewerkers zien rondlopen. Uiteraard doen wij ons uiterste best om hinder zoveel mogelijk te voorkomen.
Omdat een aantal sporen buiten dienst zijn komend weekend, combineren we nog ander werk en vervangen we de dwarsliggers ter hoogte van de Oosterspoorbruggen.
Grote verbouwing
De volgende grote werkzaamheden beginnen op 29 juni 2024 tot medio 2025. Dan wordt de eerste van vijf spoorbakken uit dienst genomen en leeggehaald. We starten met de meest noordelijke spoorbak aan de IJ-zijde van het station. Eind juli wordt de eerste spoorbrug van de Oostertoegang gesloopt. Het vernieuwen van de vijf spoorbakken en spoorbruggen gaat vijf jaar duren.
De werkzaamheden op het station zijn ook te volgen in de Bouwapp Verbouwing Amsterdam Centraal. Deze is te downloaden via de appstores.
Waarom doen we dit?
ProRail werkt de komende jaren aan het spoor en aan het station van Amsterdam Centraal. Deze werkzaamheden zijn nodig om meer ruimte voor reizigers te creëren in het station en om in de toekomst meer treinen te kunnen laten rijden. Het station wordt te klein en het aantal reizigers groeit de komende jaren.
Meer nieuws
-
Kap- en snoeiwerk westzijde station Nijmegen
19 december 2024
-
Groot onderhoud station Hoorn
9 december 2024
-
Sinterklaascadeau op Amsterdam Centraal: nieuwe roltrappen UK Terminal
6 december 2024