Werkzaamheden nieuwe Botlekbrug gaan langer duren
Nieuws
De aanleg van het spoor en de(brom)fietsverbinding op de nieuwe Botlekbrug gaat langer duren dan voorzien. Rijkswaterstaat en ProRail verwachten in de tweede helft van 2019 de nieuwe verbindingen in gebruik te nemen.
Complexe operatie
Het aanleggen van de nieuwe verbindingen op een brug die volop in bedrijf is en die ingesloten is door tunnels en andere infrastructuur, is een zeer complexe operatie. Daarbij heeft de brug een omvang zoals nog nooit eerder gebouwd in Nederland, zelfs niet in Europa.
Standaardoplossingen blijken in deze situatie en voor deze brug niet te voldoen, waardoor nieuwe oplossingen bedacht moeten worden. Dit kost meer tijd dan verwacht.
Brug blijft in bedrijf
De realisatie van de spoorverbinding vindt plaats terwijl de brug in bedrijf is. Dit betekent dat de brug circa twintig keer per dag opent voor de scheepvaart. Daarnaast vinden er zowel klein- als grootschalige onderhoudswerkzaamheden plaats, zoals de geplande vervanging van de omloopwielen. Dit alles om de betrouwbaarheid van de brug te vergroten.
Sloopwerk
Naast de werkzaamheden op en aan de nieuwe Botlekbrug, moet het restant van de oude Botlekbrug ook nog worden verwijderd en worden de Venkelweg en het Oude Maaspad opnieuw ingericht.
Meer tijd nodig
Het vraagt meer tijd dan verwacht om alle werkzaamheden op en aan een in gebruik zijnde brug goed in elkaar laten passen, af te stemmen en uit te voeren. Zeker als we tegelijkertijd ook voldoende ruimte willen blijven bieden aan de scheepvaart en het wegverkeer.
Geen overlast
De vertraging heeft nauwelijks invloed. Het spoorgoederenvervoer maakt langer dan gepland gebruik van de Botlekspoortunnel. De fietsers kunnen, net zoals nu, gebruik blijven maken van de tijdelijke fietsverbinding op de Botlekbrug. Voor het wegverkeer en de scheepvaart verandert er niet veel. Er zijn niet meer afsluitingen en stremmingen dan gepland, deze worden alleen over een langere periode verspreid.
Meer nieuws
-
Begin groot werk aan eerste ondertunneling in Maarsbergen
31 oktober 2024
-
Sloop spoorbrug over Amsterdamse Oostertoegang
19 juli 2024
-
Bakken bouwen voor onderdoorgangen Nunspeet
19 juli 2024