Werkzaamheden perronkap Nijmegen bijna van start
Nieuws
ProRail werkt tussen 22 maart en 17 mei op station Nijmegen aan de perronkap boven perron 3 en 4. De aannemer neemt tijdelijke maatregelen op de perrons, zodat de perronkap op zijn plek blijft bij extreme weersomstandigheden. Daarnaast verzamelen we materiaal voor onderzoek ter voorbereiding op de toekomstige renovatie van de perronkap.
Betonblokken en staalconstructie
Aannemer Takke Breukelen b.v. brengt op tien plekken op het perron tijdelijke constructieve maatregelen aan. Dat doet de aannemer in negen weken tijd. De tijdelijke maatregelen bestaan uit het plaatsen van betonblokken. Deze worden met een massief stalen buisconstructie (stalen trekankers) verbonden aan de perronkap. Dit voorkomt dat de kap bij extreem weer (windkracht 9 en hoger) vervormt en beschadigt, en we het treinverkeer voor de veiligheid stil moeten leggen. Bij de betonblokken komen bankjes om op te zitten.
Ter hoogte van de wachtruimte aan de zuidzijde van de perrons komt een alternatieve constructie om de stalen buisconstructie aan te bevestigen. Hierdoor wordt een toegangsdeur van de wachtruimte geblokkeerd. De andere drie toegangsdeuren blijven open. De wachtruimte blijft hierdoor toegankelijk voor reizigers.
Werkzaamheden in de nacht
De werkzaamheden vinden plaats na de avondspits, tussen 19.30 en 06.00 uur. Omdat veel van het werk alleen plaats kan vinden als er geen treinen rijden, gebeurt het meeste werk in de nacht. Hiervoor zijn de volgende nachten ingepland: 25 tot en met 29 maart, 23 maart, 3 tot en met 5 april, 9 tot en met 14 april, 16 april, 17 tot en met 20 april, 22 april tot en met 27 april en 17 mei.
Monumentale perronkappen
De monumentale perronkappen op station Nijmegen zijn ruim 130 jaar oud en toe aan groot onderhoud en renovatie. Door hun leeftijd voldoen ze niet meer aan de huidige wet- en regelgeving. De grote renovatieklus wordt tegelijk met de werkzaamheden van het project PHS Nijmegen uitgevoerd in de periode 2024-2028. Uit onderzoek blijkt dat er aan de perronkap boven perron 3 en 4 eerder maatregelen nodig zijn in verband met beschadigingen. Daarom nemen we nu deze tijdelijke maatregelen.
De aannemer vervangt ook een van de gietijzeren kolommen langs perron 3 door een stalen kolom. De gietijzeren kolom gebruiken we voor onderzoek om de renovatie verder voor te bereiden. Vanuit duurzaamheidsoogpunt willen we zoveel mogelijk materialen hergebruiken.
Opslag materialen
De aannemer brengt in de nacht van 22 op 23 maart de benodigde machines en materialen per trein naar Nijmegen. Depots voor de opslag hiervan komen aan de noord- en zuidzijde van het eilandperron aan de kopse kanten. In de ‘Snip’, het gebied tussen de sporen aan de zuidzijde van het emplacement, heeft de aannemer zijn ketenpark, parkeerplaatsen en ook ruimte voor opslag.
Hinder op het perron
Daar waar het kan, proberen we de hinder voor reizigers te beperken. De aannemer werkt zoveel mogelijk op één plek tegelijk. De werkplekken worden na de werkzaamheden zo klein mogelijk afgezet met hekwerk met duidelijke signalering. Tijdens werkzaamheden na de avondspits is de werkplek groter. Wanneer nodig, kunnen reizigers met een visuele beperking dan actieve begeleiding langs de werkplek krijgen.
Voor het vervangen van de gietijzeren kolom langs perron 3 is het nodig de geleidelijn tijdelijk te verleggen. Deze wordt haaks omgeleid volgens de hiervoor geldende voorschriften én krijgt aan weerszijden van het werkvak tijdelijke markering met attentievlakken. Zodra de werkzaamheden klaar zijn, wordt de geleidelijn hersteld.
Tijdelijke maatregelen
De monumentale perronkappen op station Nijmegen zijn toe aan groot onderhoud en renovatie. Dit gaat de komende jaren gebeuren. Om te voorkomen dat de perronkap boven perron 3 en 4 bij extreme weersomstandigheden vervormt en beschadigt nemen we tussentijds maatregelen.