Werkzaamheden spoorwegviaduct bij Gorinchem
Nieuws
ProRail werkt tot en met zondag 3 januari aan een spoorwegviaduct op de Betuweroute in de buurt van Gorinchem. Door een ‘slappe bodem’ is er grondverzakking van enkele millimeters. Aannemers Soil ID, Boonzaaijer, Kandt en Mammoet brengen daarom een ondersteuningsconstructie aan onder het viaduct langs de A15 en over de MerwedeLingelijn.
Dek viaduct optillen
Tijdens onderhoudsnachten op 2 en 3 januari wordt het dek van het viaduct enkele millimeters opgevijzeld, zodat de nieuwe constructie goede ondersteuning kan bieden. Hierdoor voorkomen we schade aan het viaduct en beperken we zo veel mogelijk de hinder voor het treinverkeer tot we een permanente oplossing hebben gevonden voor de verzakking.
Ondergrond niet overal hetzelfde
In Nederland is de ondergrond van het spoor niet op alle plekken hetzelfde. Zo hebben we kleigrond, zandgrond en veengrond. Rond Gorinchem is veel water en hebben we te maken met veengrond. In combinatie met veel water kan veengrond verzakken. Wanneer het ene stuk grond iets sneller zakt dan een ander stuk grond ontstaan er hobbels. Dat kan bijvoorbeeld ook in je achtertuin gebeuren met terrastegels of op de snelweg.
Inspectie met meettreinen
ProRail inspecteert het Nederlandse spoor continu. Bij de inspecties wordt ook gekeken naar de ligging van het spoor. Dat doen we met speciale meettreinen. De plekken waar er meer kans is op verzakking zijn bij ons bekend en daar nemen we ook maatregelen, zodat het spoor veilig berijdbaar blijft. Op plaatsen waar de grond is verzakt, herstellen we het spoor weer met extra ballast, de stenen onder het spoor.
Meer nieuws
-
Kap- en snoeiwerk westzijde station Nijmegen
19 december 2024
-
Groot onderhoud station Hoorn
9 december 2024
-
Sinterklaascadeau op Amsterdam Centraal: nieuwe roltrappen UK Terminal
6 december 2024