Werkzaamheden voor sneltrein Groningen-Winschoten gegund aan Strukton Rail
Nieuws
Vanaf december 2020 rijden er tussen Groningen en Winschoten extra sneltreinen in de spits. De extra treinen zorgen voor meer spreiding van de reizigers. De kans op een zitplaats neemt toe, de reistijd neemt af. Met de sneltrein ben je 9 minuten korter onderweg tussen Groningen en Winschoten. Voordat deze sneltreinen kunnen gaan rijden, vinden er werkzaamheden plaats aan sporen en stations. Deze werkzaamheden zijn vandaag door ProRail gegund aan Strukton Rail B.V.
Aanpassingen sporen en stations
De extra sneltreinen stoppen op station Groningen, Groningen Europapark, Scheemda en Winschoten. Tussen Hoogezand-Sappemeer en Zuidbroek passen we de seinen aan. Hierdoor kunnen treinen op kortere afstand van elkaar rijden.
Op station Zuidbroek verwijderen we oude sporen en verlengen we de perrons. Ook verbreden we het middenperron. Nieuwe wissels zorgen er voor dat de doorgaande treinen minder af hoeven te remmen. Op station Scheemda zullen treinen elkaar gaan kruisen. Het huidige middenperron is te smal voor het aantal reizigers dat er gebruik van zal maken. Daarom bouwen we aan de noordzijde van het spoor een nieuw (zij-)perron. Het huidige middenperron (of eilandperron) verandert dan ook in een zijperron. Bovendien verlengen we dit perron iets, zodat hier ook langere treinen kunnen rijden. Het bestaande overpad naar het perron wordt beveiligd met spoorbomen.
Verbeteren veiligheid op overwegen
Behalve het overpad van station Scheemda, verbeteren we ook de veiligheid op andere overwegen op dit traject. De Noorderzanddijk in Groningen krijgt een beveiligingsinstallatie met spoorbomen. Bij de Kerkstraat in Hoogezand plaatsen we bij het voetpad extra spoorbomen, net als bij de Halteweg in Scheemda. Ook wordt de Vogelzangsterweg in Scheemda voorzien van beveiliging met spoorbomen.
Spoorplan Noord-Nederland
Het project maakt onderdeel uit van het Spoorplan Noord-Nederland. Door dit Spoorplan nemen de reismogelijkheden met de trein in het noorden flink toe, waardoor er snellere verbindingen in de regio en van en naar de Randstad ontstaan.
Wunderline
De aanpassingen aan het spoor voor de sneltrein Groningen Winschoten zijn ook noodzakelijk voor de toekomstige snelle verbinding tussen Groningen en Bremen, de Wunderline. Provincie Groningen, Land Nedersaksen en de stad Bremen willen samen een impuls geven aan de economische ontwikkeling en de leefbaarheid van de noordelijke grensregio's in Nederland en Duitsland. Goed openbaar vervoer is daarbij essentieel. Met de Wunderline is er eind 2024 een sneller en, comfortabele treinverbinding waarmee je in iets meer dan twee uur van Bremen naar Groningen reist. Een goed alternatief voor de auto.
Financiering
De werkzaamheden ten behoeve van de sneltrein Groningen Winschoten worden in opdracht van de provincie Groningen uitgevoerd. Het project wordt gefinancierd door de provincie Groningen, het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat en, omdat de werkzaamheden ook noodzakelijk zijn voor de Wunderline, door de Europese Unie.
Meer nieuws
-
Innovatieve spoorconstructie voor Schipholspoortunnel
21 maart 2023
-
Spoorvernieuwing Sittard - Maastricht
6 augustus 2020
-
Spoorvernieuwing tussen Tilburg en Eindhoven
6 augustus 2020