ProRail zet wisselverwarming uit bij niet-winters weer
Nieuws
ProRail gaat -als het weer dat toelaat- de wisselverwarming uitzetten. Dit bespaart zo'n 30 procent op energieverbruik en uitstoot. Het risico op meer storingen in de treindienst is minimaal.
Energieverbruik flink omlaag
ProRail heeft 6.300 wissels, waarvan 5.000 met wisselverwarming. Zo’n 2.700 daarvan werken nog op gas. De rest is elektrisch. De gaswisselverwarming verbruikte vorig jaar twee miljoen kubieke meter aan gas. Uitgaande van een gemiddeld verbruik is dat ongeveer evenveel als 500 huishoudens. Op elektra besparen we zo'n 900 huishoudens aan stroomverbruik als we de wisselverwarming anders inzetten. En dat kan dus, met minimaal risico op meer storingen.
Als het risico op meer storingen zo klein is, waarom is deze stap dan niet eerder gezet? Tot op heden liet ProRail de wisselverwarming tussen oktober en april stand-bye staan, om de kans op storingen door winters weer (met name bij sneeuw en ijzel) te minimaliseren. Kwam de temperatuur onder de 3 graden, dan sloeg de verwarming aan. Pas als de temperatuur weer boven de 7 graden Celsius uitkwam, ging de verwarming weer uit.
Onnodig aanzetten van wisselverwarming doen we niet meer in deze tijd van schaarste en energiecrisis.
Nieuw systeem
Die temperaturen komen veel voor in de winter, waardoor veel gaswisselverwarmingsinstallaties lange periodes achter elkaar stoken. In tijden van energieschaarste, prijsstijgingen en in de wetenschap dat we wereldwijd in rap tempo de uitstoot van onder meer CO2 moeten terugdringen, maakt ProRail nu een andere afweging.
Om een bijdrage te leveren aan de strijd tegen deze crises heeft ProRail samen met de spooraannemers Asset Rail, VolkerRail, BAM Infra en Strukton een systeem bedacht om energie te besparen zonder prestaties in te leveren.
Speciale weersvoorspelling
ProRail werkt met weerbureau Weerplaza. Dit bureau doet acht dagen vooruit een weersvoorspelling, speciaal voor de spoorbranche. Op basis van die voorspelling bepalen experts of de wisselverwarming aan moet. Bij meer dan 10 procent kans op winters weer (sneeuwval of ijzel), gaat de knop om.
John Voppen, CEO van ProRail: “Onnodig aanzetten van wisselverwarming doen we niet meer in deze tijd van schaarste en energiecrisis. Als de wisselverwarming nodig is, zetten we hem aan. Dit hebben we getoetst, en we weten dat we dit kunnen.”
Vinger aan de pols
ProRail houdt het effect van het aan- en uitzetten van de wisselverwarming de komende tijd grondig in de gaten en komt met aanpassingen aan de werkwijze als dat nodig is. Het ministerie van IenW, spoorvervoerders en –aannemers zijn op de hoogte gesteld van de veranderde werkwijze.
Meer nieuws
-
Minder CO2-uitstoot in 2023
13 december 2024
-
Betaalbaar spoor: halvering wisselverwarming
13 december 2024
-
ProRail sluit aan bij programma voor duurzame energie
30 september 2024